نشست خبری مدیر شبکه کودک با خبرنگاران
محمد سرشار، مدیر شبکه کودک و نوجوان، به سوالات خبرنگاران درباره عملکرد این شبکه پاسخ گفت
سرشار درباره اینکه آیا بعد از تأسیس شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مخاطب دیگر شاهد برنامههای کودک و نوجوان از دیگر شبکههای سازمان صدا و سیما است یا نه، گفت: در حوزه مصرف رسانهای کودک و نوجوان با دو وضعیت مطلوب و فعلی مواجهیم. وضعیت مطلوب برای مصرف کودک تنها روزی یک ساعت است، اما اکنون مصرف رسانهای کودکان ما بیش از حد مطلوب است و گاهی ساعتها طول میکشد. مدیر شبکه کودک ونوجوان درباره اینکه شبکه کودک اکنون بر چه فرکانسی روی آنتن میرود و چرا کانالی برای نوجوان در نظر گرفته نشده، گفت: این شبکه در آغاز فصل پاییز با دو کانال خردسال و کودک از همان فرکانس شبکه پویا روی آنتن میرود و با فراهم شدن بستر فنی کار ایندو در دو فرکانس مجزا به مخاطب ارائه خواهند شد. وی افزود: پژوهش برای کانال نوجوان نیز آغاز شده و به زودی زمان پخش آزمایشی آن اعلام میشود.
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ساعت پخش برنامههای کانال کودک گفت: اغلب برنامههای این شبکه در ابتدای تأسیس دارای بازپخش هستند، اما این تکرار کمی با شبکههای دیگر متفاوت است وی افزود: در شبکه کودک برنامههای تکراری در بسته های جداگانه ای ارائه میشود که مخاطب بتواند با تفکیک پخش اصلی و تکراری زمان بیشتری برای مطالعه ، یا دیگر کارهای روزانه گذاشته و زمانش را مدیریت کند.
محمد سرشار درباره مشارکت مؤسسات در بخش آگهیهای بازرگانی در شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان بیان کرد: بین آگهی بازرگانی و مشارکت تفاوت است. ما برای رشد همه جانبه مخاطب کودک و نوجوانمان با مشارکت با دیگر نهادهایی که در امور تربیتی دخیلند، مشارکت میکنیم. برای مثال، برای ایجاد عادتی مانند کتابخوانی و مطالعه، نهادهایی وجود دارند که میتوانند ما را در این زمینه کمک کنن، اما اگر منظور از آگهیهای بازرگانی، تبلیغهای تجاری است، فعلا آگهی تبلیغاتی در این شبکه مانند دیگر شبکه ها خارج برنامه و در بسته های جداگانه ای ارائه میشود و امیدواریم با تسهیلاتی که سازمان صدا و سیما برای کانال کودک ایجاد خواهد کرد شاهد پخش آگهیهای بازرگانی در این شبکه نباشیم.
وی درباره برنامههای تولیدی این شبکه گفت: همه انیمیشها به صورت تأمینی است که بخشی در داخل و بخشی در خارج از کشور تأمین میشود. در حال حاضر، تنها تولیدکننده انیمیشن مرکز صبا نیست و گروههای دیگری هم وجود دارند که در حال تولید انیمیشن هستندکه برخی شرکتهای خصوصی هم در این امر دخیلند. شبکه کودک با تامین این انیمیشنها و برنامههای دیگر همچنان که گفته شد در فصل پاییز 20 درصد برنامه جدید خواهد داشت که به مرور سهم آن در کنداکتور پخش بیشتر میشود.
مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در ادامه پاسخ خود به سوالات خبرنگاران بیان کرد: امیدواریم با برنامهریزیهایی که برای بهتر دیده شدن این انیمیشنها داریم کارهای بهتری بسازیم تا مخاطب این شبکه از آنها استقبال کند و همچنین فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با استفاده از شخصیتهای ایرانی موجود در این انیمیشنها به سمت تولید کالای ایرانی و عرضه آن به مخاطبان این رده سنی بشوند.
وی درباره رده بندی سنی مخاطبان شبکه کودک با اشاره به رده بندی این سنین از نظر پیامبر گرامی اسلام گفت: رده های سنی 2 تا 6 سال، مخاطب خردسال و ردههای سنی 6 تا 12 سال مخاطب کودک این شبکه محسوب میشوند و درصد قالبها در هر رده سنی متناسب با اقتضائات روحی و تربیتی آنها طراحی شده است.
سرشار افزود: در رده خردسال سهم برنامههای انیمیشن 80 درصد و برنامههای رئال 20 درصد و در رده کودک سهم انیمیشن به 60 درصد و رئال به 40 درصد رسیده است. وی با اشاره به توجه این شبکه به قالبهای برنامهسازی و تناسب آنها با مخاطب گفت: در رده سنی خردسال برنامههای دنبالهدار مانند سریالها، به خاطر پایین بودن حافظه مخاطب در زمینه حفظ داستان پخش نمیشوند و در مقابل، به وجوه دیگر جذابیت برنامهها در نظر این رده سنی توجه میشود.
سرشار در پاسخ به این پرسش که آیا مجریهای محبوب برنامههای کودک به این شبکه جذب میشوند، گفت: یکی از مراقبتهای جدی ما این است که وزن برنامههای مجری محور به نسبت سایر برنامهها افزایش پیدا نکند. در حقیقت، نمیخواهیم به صرف نمایش موفق بودن یک برنامه تعداد زیادی مشابه آن را در کنداکتور شبکه بگنجانیم.