/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی

 به گزارش کشاورزنیوز به نقل از ایسنا  تلویزیون حالا با تولّد شبکه «نسیم» به عنوان شبکه «نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه»، ۲۱ شبکه دیجیتال دارد تا آن‌چه مدیران تلویزیون از آن به عنوان تخصصی‌ شدن شبکه‌های سیما یاد می‌کنند به تحقق نزدیک‌تر شود.

اما تلویزیون در حالی از تخصصی شدن شبکه‌هایش می‌گوید که بیشتر شبکه‌های تازه‌تاسیس به پخش فیلم و سریال‌های تکراری می‌پردازند و علاوه بر این که جای خالی مقوله‌های تخصصی‌تر مثل کشاورزی در رسانه ملی خالی است، مخاطبان هم از تماشای شبکه هایی بدون تولید جدید خسته شده‌اند.


 تلویزیون در حالی که سال گذشته از راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی‌تری مثل «آوا و نوا» و «زیارت» خبر می‌داد، بیست‌و یکمین جای خالی آنتنش را به شبکه «نسیم» اختصاص داد تا یک شبکه به شبکه‌های تکراری و بدون تولید تلویزیون اضافه شود؛ و جای خالی شبکه‌های تخصصی‌تر همچنان خالی بماند.

 نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هرچند تخصصی شدن شبکه‌های تلویزیونی را مثبت ارزیابی می‌کند اما از تلویزیون به دلیل برنامه‌های تکراری و شبکه‌های بدون تولیدش انتقاد می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: راه‌اندازی شبکه‌های متعدد کار ارزشمندی است اما برای نیفتادن به دام تکرار تولیدات بالاتری باید انجام شود والا اگر سطح کیفیت ارائه خدمات و برنامه‌ها پایین باشد مخاطب نه تنها جذب این برنامه‌ها نخواهد شد بلکه به سمت برنامه‌های دیگر می‌رود و در او دلزدگی ایجاد می‌شود.

 او درباره راه‌اندازی شبکه‌هایی مثل شبکه کشاورزی، با اشاره به نقش مثبت رسانه در بحث‌های آموزشی تاکید می‌کند:‌ ارتباط رسانه‌ای می‌تواند تاثیرات بسیار عمیقی در مخاطبان داشته باشد و موضوعات آموزشی را در بسیاری از سطوح به مخاطبین خود ارائه کند. به همین دلیل می‌توانیم به راحتی چنین تکنولوژی‌های مختلفی که در کشاورزی، آموزش و صنعت وجود دارد را با سرعت بالا از طریق صداوسیما به همه افراد منتقل کنیم.

 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می‌دهد: صداوسیما می‌تواند بخش‌ها و شبکه‌هایی ولو با پوشش محدود برنامه مثلا چند ساعت در روز با توجه به فراغ بال مخاطبانش در بخش‌های مختلف در این راستا توسعه دهد. یعنی کشاورزی، صنعت و مواردی را که مورد نیاز ماست از این طریق آموزش دهد.


شبکه بازار مهم‌تر است یا کشاورزی؟

 عباس‌ پاپی‌زاده یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ملی کشاورزی تاکید می‌کند: شبکه‌های اختصاصی زیادی داریم که ضرورت خیلی از آن‌ها به اندازه بحث کشاورزی نیست اما متاسفانه صدای کشاورزان به دلیل نداشتن مدافع، آن‌طور که باید و شاید به گوش مسوولان نمی‌رسد.

 او ادامه می‌دهد: مثلا ما برای ورزش، بازار، سلامت، کودک و بحث‌های دیگر شبکه داریم اما هنوز شبکه‌ای مخصوص کشاورزان راه‌اندازی نشده است، این در حالی است که شبکه‌ای مثل بازار فقط به تبلیغ لباس، فرش و کالاهای دیگر می‌پردازد. آیا این‌ها مهم‌تر است یا کشاورزی که محور استقلال و امنیت غذایی است؟

 شبکه تلویزیونی، حق بخش کشاورزی است

 این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین می‌گوید: من در جلسه‌ای که با آقای ضرغامی داشتیم به ایشان گفتم به دلیل این‌که ۲۵ درصد اشتغال ما در بخش کشاورزی است، ۱۴ درصد تولید ناخالص‌مان از این طریق است و کشاورزی محور توسعه ماست، به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر در جهت تاسیس شبکه کشاورزی اقدام شود.

 پاپی‌زاده ادامه می‌دهد: اما کشاورزان مدافع واقعی ندارند تا صدای‌شان به مراکز تصمیم‌گیری برسد. همین مساله باعث شده راه‌اندازی شبکه کشاورزی که حق این بخش است نادیده گرفته شود و این شبکه که سال‌ها پیش باید به بهره‌برداری می‌رسید مغفول بماند.

 رحمت‌الله نوروزی، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی است که او هم بر ضرورت راه‌اندازی شبکه تلویزیونی کشاورزی تاکید می‌کند و می‌گوید: راه‌اندازی سیمای کشاورز از اهمیت بالایی برخوردار است. این شبکه‌ تلویزیونی می‌تواند در بحث توسعه و تقویت کشاورزی مکانیزاسیون و مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند، بسیار مفید باشد.

 تصویر کشاورز در شبکه ملی کشاورز اصلاح شود

 شبکه تلویزیونی کشاورز علاوه بر موارد آموزشی و توسعه‌ای می‌تواند کمک قابل توجهی به اصلاح تصویر کلیشه‌ای کشاورز در رسانه ملی کند.

 پاپی‌زاده در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: همیشه در رسانه‌های‌مان ‌کشاورز را یک فرد با کلاه نمدی که بیل دستش است، سبیل دارد و با لهجه روستایی حرف می‌زند، به دور از شهر زندگی می‌کند و سواد ندارد، نشان می‌دهیم. این در حالی است که در کشورهای اروپایی فرزند هیچ کشاورزی در مقابل یک فرد شهری از این نظر احساس کسر شأن نمی‌کند اما ما به نحوی عمل کردیم که این مساله جا افتاده است. چنین مسائلی می‌تواند در شبکه تلویزیونی مخصوص کشاورزان بررسی و اصلاح شود.

حالا رسانه ملی ۲۱ شبکه تلویزیونی دارد اما قشر بزرگی از جمعیت ایران را که کشاورزان هستند نادیده گرفته است. باید منتظر ماند و دید رسانه ملی چه زمانی لزوم تاسیس شبکه کشاورزی را حس می‌کند و این‌که آیا صدای کشاورزان بالاخره به گوش مسئولان خواهد رسید یا نه؟


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه های جدید


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٢/٩/٤ | ٧:٤٦ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.