/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی
خداحافظ آنالوگ ،سلام دیجیتال

امروزه دیجیتالی شدن تلویزیون بزرگ ترین دغدغه رسانه ملی به شمار می آید.در این بین شماری از همکاران واحد فنی تلاش می کنند تا این امر تحقق یابد.گزارش زیر گفت وگویی است با مدیران این بخش که به همت خبرنگار واحد روابط عمومی صورت گرفته است.

ازآغاز پیدایش تلویزیون در دهه 1920 میلادی تاکنون شاهد چند تغییر مهم در عرصه فناوری پخش برنامه های تلویزیونی بوده ایم . نخستین تغییر،تبدیل پخش تصاویر سیاه سفید به پخش رنگی بود که تحول مهمی در این صنعت به شمار می آمد. با آغاز عصر دیجیتال ، صنعت تلویزیون نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد.به طوری که فناوری های سه گانه حوزه تولید، ارسال و دریافت برنامه را دچار تحول اساسی کرد و همین امر باعث شد که قابلیت های بسیاری به تلویزیون اضافه شود .یکی از بزرگ ترین موانع پیش روی پخش عمومی ،گذر از آنالوگ به دیجیتال است. در تلویزیون آنالوگ ،تصاویرهر شبکه از یک فرستنده زمینی آنالوگ به آنتن تلویزیون ها می رسد و با مشکلات فراوانی از قبیل دریافت چند مسیری ، برفک، به هم ریختگی رنگ و کیفیت بسیار پایین صدا و تصویر مواجه بوده است و داشتن آنتن مناسب و تنظیم دقیق آن برای دریافت سیگنال های تلویزیونی ضروری است. در این سامانه ،تعداد شبکه های تلویزیونی قابل ارائه بسیار محدود و اصلی ترین سرویس جانبی قابل ارائه پیام نما است. در سامانه دیجیتال ، علاوه بر کیفیت برتر صدا و تصویر نسبت به سامانه آنالوگ، امکان ارسال تعداد شبکه های بیشتر از یک فرستنده و سرویس های جانبی بسیار متنوع تری همانند EPG و چند صدایی وجود دارد.

حسین عابدیان :
مدیرکل گسترش فرستنده های تلویزیونی و رادیویی اف ام
وعده های پارسال در خصوص گسترش پوشش شبکه های دیجیتال چقدر تحقق یافته است؟
یکی از طرح هایی که برای سه ماهه اول سال 92 به دستور معاونت توسعه و فناوری رسانه برنامه ریزی شده بود، تحقق پوشش دیجیتال 90 درصد جمعیت کشور بوده است که البته گام خیلی بزرگی بود لذا از اواخر سال 90 فعالیت های آن آغاز شد و در همان سال کار کارشناسی به منظور نیازسنجی ، تقریبا به فرجام رسید و در سه ماهه اول سال 91 برای 900 ایستگاه ، تمامی مناقصات خرید انجام شد و با شرکتهای  برنده قرار داد بستیم ؛ اما در این میان به مشکلاتی برخوردیم که عمده آن تغییر نرخ ارز و تامین مواد اولیه مورد نیاز توسط شرکت ها بوده است. سرانجام با تمام مشکلات حدود 70 درصد پوشش از مجموع90 درصد هدف وعده داده شده ، محقق گردید که البته بخشی از ان بصورت آزمایشی در کشور راه  اندازی شده است و پوشش تا مرز 80% نیز انشاءا...تا چهار ماه اول امسال به انجام خواهد رسید.
مهم ترین اهداف  شما در سال 92 چیست؟
مهم ترین دغدغه ما این است که به پوشش 90 درصدی نزدیک شویم وواقعا یک هدف است و اگر امسال نتوانیم به 90در صد پوشش جمعیتی برسیم فرصت سوزی کرده ایم.مشکلات مالی و اعتباری مهمترین مانع بر سر راه این هدف است.
آیا شبکه های جدیدی به شبکه های فعلی افزوده خواهد شد؟
قاعدتا صحبت از ایجاد شبکه های جدید و ضرورت آن در معاونت های سیما و صدا مطرح است و لی پیش نیازهای فنی برای این کار در شهر تهران آماده است ، تا اینجا بحث برسرکمیت یعنی پخش به صورت SD مطرح بوده است و چنانچه بخواهیم شبکه هایی با کیفیت بالاتر همانند پخش HD و 3D عرضه کنیم به هزینه کرد بالاتری نیاز خواهیم داشت که البته از لحاظ زیرساختی به نظر بنده با یک برنامه ریزی منسجم و در صورت تامین اعتبارات آن در طول یکسال امکان پذیر است.
امواج رادیویی و تلویزیونی چه تاثیری بر سلامت مردم دارند؟
ما با امواج تلویزیونی و رادیویی با فرکانس زیر 800  مگاهرتز سر و کار داریم ، این فرکانس ها به نسبت پایین هستند و در صورت رعایت استانداردها تاثیر چندانی بر محیط زیست ندارند؛ البته بی تاثیر هم نیستند.مردم باید نگران امواج فرکانس بالا ،خصوصا امواج موبایل و فرکانس های بالای یک گیکا هرتز  باشند که البته در صورت رعایت استانداردها در آن باندها نیز جای نگرانی زیادی نخواهد بود.
امواج رادیویی و تلویزیونی چه تاثیری بر سلامت کارکنان فرستنده هادارند؟
افراد با هم متفاوتند مثلاً بعضی احساس سردرد می کنند ولی بطور کلی تاثیر این امواج را باید یک گروه پزشکی متخصص توضیح دهند. همکاران ما در ساختمان تولید سالیان سال است که به صورت مستقیم با امواج پر قدرت جام جم برخورد دارندو ما واکنش خیلی منفی از دوستان ندیده ایم. بعضی از ایستگاه های پرقدرت رادیویی AM و SW به دلیل بالا بودن توان انتشار همانند ایستگاه کمال آباد ممکن است روی بعضی از افراد تاثیر بیشتری بگذارند، ولی امواج زیر 800 مگاهرتز خیلی مضر نیستند .
شبکه های آنالوگ تاچه سالی به فعالیتشان ادامه خواهند داد و چه زمانی به طور کامل خاموش خواهند شد؟
شبکه های آنالوگ از لحاظ قانونی در مرزها فقط  تا سال 2015 محافظت می شوند ، به عنوان مثال چنانچه در بندرعباس کانال آنالوگی داشته باشیم و پس از سال 2015 این کانال آنالوگ به کارش ادامه بدهد در صورتی که این کانال طبق تفاهم نامه های بین المللی متعلق به ما نباشد امکان اینکه یک کشور عربی روی کانال ما برنامه پخش کند و تداخل ایجاد نماید و سیستم شبکه ما را به هم بریزد وجود خواهد داشت، لذا ما باید تا سال 2015 در 14 استان مرزی ایستگاه ها را تبدیل به دیجیتال کنیم و کانالهای آنالوگ را خاموش و تخلیه نماییم. زمانی که در یک منطقه ای دیجیتال راه اندازی می شود، حدود یک تا دوسال همزمان فرستنده های آنالوگ هم کار می کنند تا مردم با دیجیتال آشنا شوند و ضریب نفوذ دریافت دیجیتال بالا برود و مطمئن شویم که قشر عظیمی از مردم تحت پوشش سامانه دیجیتال قرار گرفته اند،درآن مقطع با اطلاع رسانی آنالوگ را خاموش می کنیم . در تهران از 8/8/88 فرستنده دیجیتال روشن بوده و در سال 90 تمامی فرستنده های آنالوگ ایستگاه الوند بصورت متوالی خاموش  شده اند و زمانی که یقین پیدا کنیم که ضریب استفاده از دیجیتال افزایش مطلوب داشته است ، فرستنده های ایستگاه جماران را نیز خاموش خواهیم کرد؛ زیرا نگهداری این فرستنده های آنالوگ برای سازمان هزینه و دردسرهای زیادی ایجاد می کند.
پس از خاموشی آنالوگ این فرستنده ها کارایی خواهند داشت ؟
خرید فرستنده و تجهیزات آنالوگ از دوسال پیش متوقف شده است و این فرستنده ها تقریبا به انتهای عمر مفیدشان رسیده اند.و دستگاه هایی راکه در گذشته خریداری شده است، به عنوان لوازم یدکی برای فرستنده های ایستگاه هایی که خاموش نشده است استفاده خواهیم کرد.
از لحاظ دیجیتال شدن ماچه موقعیتی در جهان و خاورمیانه داریم ؟
ما در خاورمیانه و کشورهای  همسایه وضعیت مطلوبی داریم. بعضی کشورهای همسایه خیلی کوچک هستند که می توانند با چند فرستنده کشورشان را پوشش دهند اما کشور ما با توجه به وسعت و حجم فرستنده های مورد نیاز در وضعیت مناسبی است. ما در عرض دوسال توانسته ایم 70 درصد از جمعیت کشور را زیر پوشش ببریم، آن هم با دو  TS یا فرستنده و20 برنامه تلویزیونی و 19 برنامه رادیویی.
قدرت فنی سازمان در چه سطحی است؟
 قدرت فنی سازمان و شرکت های وابسته به سازمان از حد مطلوب بالاتر است و از حدود دوسال و نیم قبل که موضوع پوشش دیجیتال مطرح شد. با همت شرکت های ایرانی و حمایتهای مدیریتی و کارشناسی سازمان میزان خودکفایی در تولید تجهیزات تلویزیونی دیجیتال و اف ام رادیویی تقریبا به 95 درصد رسیده است. اکنون در کشور فرستنده های پرقدرت مایع خنک ساخته می شودو در اف ام  هم فرستنده 10 کیلو وات اف ام مایع خنک ساخته شده که به زودی رو نمایی می شود .
آیا به کشورهای دیگر نیزخدمات ارائه می کنیم ؟
حدود 18 سال است  که به بعضی از کشور ها خدمات مهندسی می دهیم، ولی راه پیدا کردن به بازارهای جهانی کاملا متفاوت است .ما شیوه های بازاریابی و کیفیت محصول را باید رعایت کنیم تا بتوانیم  دربازارها راه پیدا کنیم البته علاوه بر پیشرفت درعرصه فناوری، باید محصول را طوری طراحی و آماده کنیم که کشورها راغب به خرید باشند و این امکان هم اکنون در همه شرکت های ما وجود دارد و لیکن برنامه ریزیها و حمایتهای لازم کشوری انجام نمی پذیرد.
چند درصد استان های کشور تحت پوشش است؟
در استان ها متفاوت است دربعضی از استان ها به پوشش حدود 80 درصد هم رسیده ایم مانند تهران ، البرز ، قم ، کهکلیویه و بویر احمد ، لرستان و بعضی هم کمی کم تر هستند، ولی به طور متوسط در کشور، بیش از 70 درصد تحت پوشش تلویزیون دیجیتال هستند.
چرا بعضی از دوستان برای استفاده از دیجیتال مشکل دارند ؟                                                                               
در کشور روش دیجیتال سازی غیر از منطقه تهران و کرج MFN است؛ یعنی هر ایستگاهی کانال خود را دارد و این کانال ها باهم تداخلی ندارند و اگر کسی هم در مرز پوشش دو ایستگاه اطلاع داشته باشد کدام کانال پوشش منطقه اش را به عهده دارد آن کانال را می تواند بصورت دستی جستجو نماید. بعضی از «ست تاپ باکس» ها اگر در جستجوی اتوماتیک در دو کانال متفاوت  یک برنامه را بیابند یکی را بصورت خودکار نمایش  می دهند و ممکن است کانال نمایش داده شده از کیفیت لازم برخوردار نباشد . ولی اگر کاربران از پوشش ایستگاه خارج باشند باید آنتن را تقویت کنند تا بتوانند کانال دلخواه را دریافت کنند. بیش تر مشکل ما با کسانی است که نمی دانند وضعیت سیگنال به چه شکلی است آیا اصلا در پوشش قرار دارند یا خیر.


نادر مصداقی بهاری :

قائم مقام اداره کل گسترش فرستندههای تلویزیونی و رادیویی اف‌ام
  اداره کل گسترش فرستنده های تلویزیونی و اف ام ماهیت عمرانی و اجرایی دارد. مأموریت ما نصب تجهیزات لازم جهت تکمیل پوشش تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال و رادیویی اف‌ام است. در سال‌های اخیر پروژه‌های زیادی محقق شده است که شاخص‌ترین آن  نصب و توسعه فرستنده‌های دیجیتال است. در کنار دیجیتال ، تغییر پلان اف‌ام نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفت. با رهنمودهای معاونت محترم توسعه و فنآوری رسانه طرح تغییر پلان اف‌ام طراحی و به این اداره کل جهت اجرا ارسال گردید ، در این طرح کلیه فرکانس‌های موجود اف‌ام متناسب با برنامه‌ها یکسان گردید ، پیش از این فرکانس برنامه های اف‌ام در هر منطقه از کشور متفاوت بود. مثلاً فرکانس برنامه رادیو جوان در تهران روی 1/88 پخش میشد و همین برنامه در مشهد روی فرکانس 7/98 پخش می شد،  با این طرح در کل کشور رادیوی جوان با فرکانس مشابه 88 و یا نزدیک به آن در کل کشور قابل دریافت است و همین منوال برای کلیه رادیوها انجام پذیرفته است . برای اجرای این پروژه ما مجبور بودیم روی فرستنده‌ها و کمباینرهای درحال کار تغییر فرکانس اعمال کنیم و مجبور بودیم با تجهیزاتی با چندین سال قدمت روبه رو شویم ، که احتمال خرابی درآن محتمل بود.
به لطف خدا و تلاش همکاران با برنامه‌ریزی لازم این پروژه طی حدود یکسال و نیم با موفقیت در آبان 1391 به پایان رسید. این پروژه با اهمیت که در کنار توسعه دیجیتال محقق شد از جمله پروژه‌های مهم اداره‌کل و معاونت بود. این مهم فقط با همکاری سایر ادارات کل و دیگر همکارانمان در سازمان و همچنین شرکت تکتا و صنعت رسانه میسر شد.  از طرف دیگر در توسعه پوشش کشور هنوز مناطق بسیار کم جمعیتی داریم که فرستنده آنالوگ هم ندارند برخی از این ایستگاهها ، تازه تاسیس هستند که همزمان با توسعه دیجیتال در سایر نقاط کشور  تجهیزات آنالوگ به آنها اختصاص داده می شود.
فرستنده های رادیویی چقدر پیشرفت داشته است؟
در ایستگاههای پر قدرت که شامل بیش از 70 ایستگاه است ، بطور میانگین 3 فرستنده اف ام وجود دارد که سه برنامه رادیویی را پوشش می دهند. در ایستگاه های کم و متوسط قدرت بین 4 تا 6 برنامه اف ام در حال پخش است که امیدواریم با تحویل گیری فرستنده¬های اف ام از شرکتهای سازنده، تا اواخر سال آینده 70 درصد پوشش جمعیتی کشور تحت پوشش فرستنده های اف ام قرار گرفته و هموطنان بتوانند از 10 برنامه رادیویی سراسری استفاده کنند.


رضا مولایی  مدیر واحد تدارکات
  تمامی تجهیزات مورد نیاز جهت توسعه ایستگاههای مراکز استان ها ، ایستگاه های پر قدرت ، متوسط  و کم قدرت با هماهنگی اداره کل طراحی شبکه ،پیش بینی و مراحل خرید از تنظیم در خواست اولیه تا مناقصه و عقد قرارداد و تحویل کالا در انبار و نهایتاً ارسال بهنگام تجهیزات به ایستگاهها در این قسمت انجام می شود که این پروسه بر اساس اولویت پروژه ، از یک تا شش ماه بطول می انجامد. از آنجا  که کشور در حال حاضر درساخت اغلب تجهیزات به خودکفایی رسیده است و 95 درصد تجهیزات مورد نیاز این اداره کل در داخل تولید می شود ، مشکلات تأمین تجهیزات از خارج تا حد زیادی برای توسعه شبکه های تلویزیونی و اف ام در سالهای اخیر مرتفع شده است.

علیرضا توسلیان:

مدیرامور سیستمهای آنتن و دکل                                                    
کار واحد دکل و آنتن چیست ؟
کار این امورتوسعه سیستم آنتن های موجود بروی دکلها یا اجرای سیستم آنتن های جدید و نصب دکل های تلویزیونی میباشد.
  در این واحد 17 نفر دکلبند مشغول بکارند که با توجه به حجم پروژه های ارجاعی تعداد پرسنل مشغول در هر پروژه بین 3 تا 6 نفر متغییر می باشد و تقریبا" میتوان گفت سیستم آنتن های تلویزیونی و اف ام در کل کشور که مربوط به دکلهای با ارتفاع 32 متر تا 300 متر ، توسط پرسنل این واحد انجام میگیرد .در این واحد سعی شده با توجه به اهمیت اجرای سیستم آنتنها به صورت صحیح و استاندارد ،دوره های آموزشی وتخصصی همراه با آموزش رعایت اصول ایمنی برای دکلبندان در نظر گرفته شود . همکاران این واحد در مدت دو سال گذشته حدود 100 طرح را در حداقل زمان و با کمترین خطای انسانی و بهترین کیفیت  به پایان رسانده اند .در خاتمه از زحمات شبانه روزی پرسنل زحمتکش واحد دکل وآنتن تشکر مینمایم.
در کشور چه مقدار شبکه کابلی داریم ؟                                                                                                   
دریک دوره زمانی یکسری  پروژه کابلی تعریف شد که مقداری زیادی از آنها نیز با توجه به شرایط آن روزانجام شد. این پروژه ها برای روستاهای ده  الی بیست خانواری تعریف می شد  که اختصاص تجهیزات ایستگاههای زمینی به آن مکانهای دور دست ، به صرفه نبود لذا باسیاست تدوین شده سازمان ، شبکه کابلی در آن محل اجرا می شد و بوسیله آن ده شبکه تلویزیونی توسط کاربر دریافت می گردید، در حال حاضر به دلیل مشکلات نگهداری توسعه این روش در اداره کل گسترش فرستنده های تلویزیونی و اف ام متوقف گردیده است و لیکن در مراکزی که تمایل به اجرای این نوع سیستمها وجود دارد کمکهای لازم و در حد امکان انجام می پذیرد.

شمس الله آقاجانی :

مدیر امور گسترش فرستنده تلویزیونی و اف ام
تمام امور اجرایی مربوط به گسترش شبکه های تلویزیونی و اف ام شامل نصب و راه اندازی فرستنده های رادیویی اف ام و فرستنده های تلویزیونی اعم از آنالوگ و دیجیتال،  به همراه تجهیزات جانبی در این امور انجام می پذیرد. اگر بدانیم که با توجه به ماهیت پخش سیگنال های تلویزیونی و اف ام، ایستگاههای مورد نظر در ارتفاعات و نقاط صعب العبور و شرایط واقعا سخت آب و هوایی قرار دارند و از طرفی تعداد همکارانی که انجام این مهم را در سراسر کشور به عهده دارند حدود 30 نفر است، به حجم فعالیت ها، میزان کارایی، سختی های کار و تلاش های شبانه روزی آنها وقوف بیشتری پیدا خواهیم کرد. زمانیکه مسئول پروژه به همراه گروه کاری خود به ایستگاه می رود باید اطلاعات کافی از فنون مختلف اعم از تاسیساتی، الکتریکی، الکترونیکی و... داشته باشد: مثلا برق رسانی به فرستنده ها و تجهیزات، سیستم های خنک کننده فرستنده ها در هر دو حالت هوا خنک و آب خنک، اصول علمی مخابراتی به ویژه سیستم های پخش دیجیتال، تجهیزات پیشرفته اندازه گیری و... و نهایتاً هنرِ نصبِ بهینه و یا به عبارتی زیبایی شناسیِ نصب از این موارد می باشد.
  مسئول پروژه با چیدمان دقیق می بایست هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ زیباشناسی پاسخگوی بخش بهره برداری باشد. بنابراین کاری که در این بخش انجام می شود تجمیع تخصص های مختلف است .
فرستنده های تلویزیونی چقدر پیشرفت داشته و بیشتر در چه منطقه ای بوده است؟                           
سیستم پخش تلویزیونی قبلا آنالوگ بود که در شبکه های آنالوگ نزدیک صد در صد توسعه داشتیم. اکنون با تبدیل سیستم پخش آنالوگ به دیجیتال، به نوعی همه کارهایی که از آغاز راه اندازی تلویزیون تاکنون انجام شد یکبار دیگر باید برای شبکه های دیجیتال انجام شود. در یک برنامه خیلی فشرده و در فاز اول ما توانستیم  دریک بازه ی زمانی محدود، فرستنده های دیجیتال تمام مراکز استان به علاوه چند ایستگاه پر قدرت دیگر را نصب و راه اندازی کنیم. دو فرستنده دیجیتال(TS1وTS2 ) در هر ایستگاه، اکنون 20 برنامه  تلویزیونی و 19 برنامه رادیویی را در مراکز استان ها و مناطق مختلف کشور انتشار می دهند. در حال حاضر پوشش دیجیتال به لحاظ جمعیتی به حدود 70 درصد رسیده است و درآینده نزدیک به یاری خداوند به حدود 90 درصد خواهد رسید.تلاش شده است با در نظر گرفتن تمام اولویت های مناطق، پوشش دیجیتال به صورت همگن توسعه یابد.
برنامه تان برای سال جدید چیست؟
امسال علاوه بر ادامه جدی گسترش پوشش تلویزیون دیجتال، تمرکز بر گسترش برنامه های اف ام در دستور کار است.  زیرا دراین بخش پوشش ما مطلوب نیست و با توجه به ملاحظاتی نظیر پایین بودن متوسط تعداد شبکه های اف ام در سطح کشور و بالا بودن عمر فرستنده های موجود و...  نیاز به یک بازنگری و کار مجدد به شدت احساس می شود. لذا سازمان تصمیم گرفته است وضعیت پوشش اف ام کشور را درمناطق جمعیتی و مراکز استان ها،در فاز اول به صورت اصولی بهبود ببخشد و خوشبختانه با همت همکاران سایر بخش های اداره کل و معاونت فنی تجهیزات تولید داخل قابل ملاحظه ای نیز برای انجام این کار آماده شده و عملیات نصب و راه اندازی شروع گردیده است. با اتمام این پروژه عظیم، تعداد شبکه های اف ام در این مناطق تا ده برنامه افزایش خواهد یافت.


جعفرمنوچهریان:

مدیرامورکارشناسی تجهیزات و لابراتوار
وظیفه اصلی این امور نیاز سنجی و خرید تجهیزات بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته می باشد که لازمه آن استخراج مشخصات فنی، برگزاری جلسات ارزیابی فنی، تست و بررسی نمونه اولیه و تحویل گیری فنی تجهیزات با هماهنگی امورهای این اداره کل و اداره کل های مرتبط می باشد. در حقیقت می توان گفت که این امور اتاق فکر و تصمیم گیری در زمینه خرید تجهیزات با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان است.
دو بخش لابراتوار و آموزش نیز از زیر مجموعه های این امور می باشند.
در بخش لابراتوار تمام عملیات تحقیقاتی مربوطه به تست، اندازه گیری و ارزیابی آزمایشگاهی کلیه تجهیزات انجام می شود. دستگاههای اندازه گیری موجود در لابراتوار غالباً تجهیزات به روز شده ای هستند که مطابق با روند رو به رشد سازمان ارتقا یافته اند تا بررسی ارزیابی کیفی و کمی فرستنده ها و تجهیزات پروژه های دیجیتال و رادیویی اف ام با کمترین خطا انجام گردد.
در دوره های آموزشی متعددی که توسط بخش آموزش برگزار می گردد، کارشناسان با مباحث روز دنیا در زمینه سیستمهای پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی اف ام و دیگر آموزشهای مورد نیاز آشنا می شوند.
بعضی از مردم از« ست تاپ باکس» بدلیل نداشتن تصویر خوب راضی نیستند چرا؟
در مورد ست تاب باکس در چند سال اخیر مارک های خیلی زیادی وارد بازار شد.  بعضی در بازار سعی کردند باقیمت تمام شده کمتر کالا به دست مردم برسانند و طبیعتا یکسری از استانداردها را رعایت نکرده اند. ولی اگر از یک ست تاپ باکس با استانداردهای تعریف شده در سازمان استفاده شود و همچنان مشکل وجود داشته باشد معمولا مشکل مربوط به آنتن های قدیمی یا کابلی که از آنتن به تلویزیون می آید می باشد. نمونه های بسیاری وجود داشته که ما فرستنده را چک کردیم و در نهایت یک ایراد کوچک همانند اشکالات ذکر شده ایجاد مشکل در دریافت تصاویر شده است. در پخش آنالوگ حتماً باید دید مستقیم مابین فرستنده و گیرنده وجود داشته تا تصاویر شفاف و با حداقل سایه دریافت شود ولی در سامانه دیجیتال در صورت تامین بودن شدت میدان کافی تصویر به خوبی قابل دریافت است در صورتی که شبکه های آنالوگ به صورت رنگی دریافت شوند و پوشش دیجیتال در منطقه راه اندازی شده باشد مطمئنا کاربران می بایست در صورت استفاده از گیرنده های استاندارد پوشش دیجیتال را دریافت خواهندکرد ولی چنانچه بازهم مشکل با رفع موارد ذکر شده حل نشود کاربران از طریق روابط عمومی می توانند با ما تماس بگیرند.

مهندس سعید عباس خواه :

مدیر امور اطلاعات و برنامه ریزی
  از سال 44-45 که سازمان رسما راه اندازی شده است. مسئله فرستنده ها همیشه همانند پیله ای به دور محتوا بوده که اجازه نمی داد محتوا به شکل کامل گسترش پیدا کند ، ولی اکنون با آمدن دیجیتال ما توانستیم  10 برنامه را در یک فرستنده بگنجانیم.با این روش توسعه می توان ادعا کرد درهای بسته محتوا باز شد که مثال بارز آن را در افتتاح بیش از 10 شبکه سراسری تلویزیونی و رادیویی ظرف 3 تا 4 سال است. لذا امروز در ادامه کارهای انجام شده در حوزه تلویزیون دیجیتال در چند سال اخیر ما تلاش می کنیم که تا پایان سال جاری به مرز پوشش 90 درصدی زمینی که با توجه به امکانات و بودجه تخصیصی سازمان در گذشته عددی معقول و منطقی است برسیم .
  فرایند نصب فرستنده و تجهیزات مرتبط ، با نیازسنجی کالا و خدمات شروع می شود و در پایان تیم های اجرایی اداره کل یا پیمانکاران ، پروژه را به اجرا می رسانند. امور اطلاعات و برنامه ریزی به منظور بهینه سازی فرآیندها ، برآورد و ممیزی صحیح هزینه ها و همچنین ارائه گزارشهای دقیق و کنترل مناسب این پروژه ها از دو سال پیش تمامی مراحل را اعم از عملیاتی ، مالی و پشتیبانی بوسیله نرم افزار ثبت و ضبط می کند در واقع با سیستمهای راه اندازی شده کلیه فرایندهای مالی و اداری انجام شده بصورت مکانیزه و بهم پیوسته قابل مشاهده و گزارش گیری است که مهمترین هدف آن کنترل این روند است که بر اساس چه نیازی ، چه طرحی ، چه کالایی و با چه هزینه ای به چه ایستگاه ی تخصیص داده شده و چه افرادی در اجرای این پروژه ها دخیل بوده اند.
 در پایان این مطلب قابل ذکر است که پروژه دیجیتال سازی معاونت فنی یکی از مهمترین پروژه های در سطح ملی است که روند پیشرفت آن درمدت دو سال و نیم گذشته بنوبه خود در بدنه اجرایی سازمان و حتی کشور بی سابقه بوده است. ادامه این روند و حفظ این ضرب آهنگ مستلزم تخصیص بهنگام و مناسب اعتبارات عمرانی است که این مورد بدون همکاری و همدلی مسئولان و همکاران مرتبط در سازمان و مجموعه دولت و مجلس امکان پذیر نیست.

منبع:روابط عمومی صداو سیما


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , فرستنده دیجیتال , تلویزیون دیجیتال , صدا و سیما


تاريخ : جمعه ۱۳٩٢/۳/۱٧ | ۳:٥٢ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.