/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی

تنوع برنامه های تلویزیونی و افزایش شبکه ها، بسیاری از برنامه سازان و تولیدکنندگان محتوا را بر این داشته تا از طریق روش های گوناگون تعداد مخاطبان و میزان بازدید برنامه هایشان را افزایش دهند. درهمین حال نفوذ اینترنت و افزایش کارایی این تکنولوژی جدید در زندگی امروزه سبب شده که دست اندرکاران شبکه های بزرگ و تولیدکنندگان محتوا بی تفاوت از کنار این فناوری جهانی عبور نکنند و آنان نیز همانند دیگر حرفه ها و خدمات علاقه مند به استفاده و کسب سود از این شبکه جهانی باشند. به همین جهت راه اندازی تلویزیون اینترنتی از جمله آخرین و جدیدترین راهکارها به حساب می آید که سبب شده مسوولان شبکه های کوچک و بزرگ برای حفظ و افزایش مخاطبان و به طبع آن افزایش تبلیغات تجاری خود، به این فناوری تکیه کنند.

بهره برداری و استفاده از تلویزیون اینترنتی به دلیل دسترسی ارزان و پوشش جهانی می تواند مخاطبان بسیار گسترده ای از جوامع و فرهنگ های مختلف را به خودش جذب کند.

● تلویزیون اینترنتی چیست؟

طی دهه گذشته رشد سرویس کابل دیجیتالی تاثیر خود را بر آینده تلویزیون به جا گذاشته اما اکنون روش پخش جدید تلویزیون پروتکل اینترنتی (IPTV) نوید تحول بزرگتری در این عرصه را می دهد که مورد حمایت صنعت مخابرات قرار گرفته و آماده عرضه تعامل پذیری بیشتر و به همراه آوردن رقابت سنگین در تجارت فروش تلویزیون است. تلویزیون اینترنتی محصول هم گرایی صنعت رایانه، مخابرات و مالتی مدیا است و نتیجه پیشرفت فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی به حساب می آید.

این فناوری جدید با نام هایی چون تلویزیون روی دسک تاپ (TOD) و تلویزیون از طریق پروتکل اینترنتی (IPTV) در سراسر دنیا شناخته شده است. تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواهشان را از میان مرجعی از نمایش های تلویزیونی می دهد. اینترنت پرسرعت، وای فای، کابل و ماهواره از جمله زیرساخت هایی محسوب می شود که پخش تلویزیون اینترنتی را امکان پذیر می کند. IPTV سیستمی را تعریف می کند که با استفاده از پروتکل اینترنت و از طریق اتصالات باند پهن، برنامه های تلویزیونی را در هر مکانی پخش می کند. استفاده از این فناوری نیازمند داشتن اشتراک و یک دستگاه IPTV است. به این ترتیب تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی با استفاده از سرویس های مختلف می توانند محصولات خود را ارائه کرده و از این طریق به راه های جدیدی برای درآمدزایی دست پیدا کنند.

 


● تلویزیون اینترنتی چگونه کار می کند؟

این تکنولوژی جدید در دنیا به دو شیوه اینترنت محور و تلویزیون محور ارائه شده است. در شکل اول یعنی اینترنت محور، موسسات رادیویی و تلویزیونی ضمن قراردادن برنامه هایشان روی آنتن به کاربران خود این اجازه را می دهند که از طریق اتصال به اینترنت بتوانند تا حدی در برنامه دخل و تصرف کرده و آنچه را می خواهند دریافت کنند. برای این کار صفحات پخش برنامه به گونه ای طراحی می شود که مخاطب با کلیک کردن روی آیکون هایی در پایین، بالا و یا اطراف آن ها می تواند از امکانات خاص تلویزیون مجازی استفاده کند. اما در شیوه تلویزیون محور، کامپیوتری ابتدایی به نام Set-Top-Box به تلویزیون وصل می شود که توانایی اتصال به اینترنت را هم دارد. صفحات پخش برنامه مانند حالت قبل دارای آیکون هایی برای درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطب با برنامه است. به این صورت هنگامی که کاربران در حال دیدن برنامه مورد علاقه خود هستند، می توانند با استفاده از ست تاپ باکس که خود شامل یک رایانه ابتدایی، کی برد و مودم است، پیام خود را از طریق شبکه برای فرستنده برنامه ارسال کنند و فرستنده یعنی موسسه رادیویی و تلویزیونی پس از دریافت پیام کاربر، امکانی را که درخواست کرده در اختیارش قرار می دهد.

 

● تلویزیون اینترنتی چه مزایای دارد؟

مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می یابند و هر کاربری خود تعیین می کند که چه چیزی را چگونه می خواهد ببیند. همچنین کاربر می تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده، یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. یکی از مزایای IPTV، قابلیت داشتن دستگاه های ضبط دیجیتالی (VCR) برای ضبط فوری برنامه های متعدد است؛ تلویزیون اینترنتی حتی بدون نیاز به گیرنده های متعدد، مشاهده تصویر در تصویر را امکان پذیر می کند. به این ترتیب افراد می توانند در حالی که یک برنامه را تماشا می کنند با استفاده از امکان تصویر در تصویر در کانال های دیگر به گشت و گذار بپردازند. کاربرد دیگر آن امکان مشاهده یک رویداد از زوایای مختلف و مشاهده همزمان آن از دو زاویه مختلف با استفاده از امکان تماشای تصویر در تصویر است.

مشترکان سرویس IPTV به هنگام تماشای تصاویر می توانند برای مواردی مانند ایمیل های دریافتی و پیام فوری، پیام دریافت کنند. بینندگان IPTV کنترل کامل بر روی قابلیت هایی چون برگشت، ارسال سریع، توقف و ادامه برنامه ها را خواهند داشت؛ همچنین می توانند از تلفن همراه یا رایانه جیبی (PDA) برای برنامه ریزی از راه دور IPTV استفاده کنند. به عنوان مثال اگر دیرهنگام به خانه باز می گردند می توانند با استفاده از دستگاه خود از راه دور دستگاه IPTV را برای ضبط برنامه مورد علاقه خود تنظیم کنند. سفارشات خرید اجناس، موسیقی و یا فیلم دلخواه از دیگر قسمت های تلویزیون اینترنتی به حساب می آید که باعث افزایش پویایی این فناوری جدید شده است.

● وضعیت تلویزیون اینترنتی در جهان

هم اکنون رقابت بالا و تنوع و تعدد شبکه های تلویزیونی، استفاده از تلویزیون اینترنتی را در اکثر کشورهای توسعه یافته تبدیل به امری رایج کرده است. آخرین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نگاه مردم اروپا و آمریکا ب ه این پدیده عصر ارتباطات متفاوت بوده و اروپایی ها بیشتر مایل به ارتقای سطح کیفی برنامه ها و بهره برداری از امکانات تبلیغی تلویزیون اینترنتی هستند و آمریکایی ها از سرویس سینمای مجازی و سرویس های خدمات اینترنتی این تلویزیون استقبال می کنند. تلویزیون اینترنتی تاکنون در بازارهای بین المللی در کشورهای بسیاری از جمله ژاپن، هنگ کنگ، ایتالیا، فرانسه، ایرلند و انگلیس در حال رشد است و بر اساس اخبار منتشره، در آمریکا SBC در سال ۲۰۰۴ سیستم پخش نرم افزاری برای سرویس های IPTV را از مایکروسافت به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرده و آلکاتل نیز در حال همکاری با مایکروسافت برای طراحی یک راهکار کلی برای این سرویس است. بر اساس برآورد یک موسسه تحقیقاتی، مشترکان IPTV از ۷/۳ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ رسیده است.  اما از جمله مشکلات IPTV یکی نبودن ویژگی های طراحی آن است؛ فراهم کنندگان این فناوری هنوز در تلاش برای یافتن یک استراتژی تجاری اند تا محصول خود را به صورت عمده به فروش رسانند.

تلویزیون اینترنتی در ایران

تلویزیون اینترنتی در ایران تلویزیون اینترنتی نیز همانند دیگر فناوری های جدید در بدو ورود با مشکلاتی همراه بوده و در حالی که در بسیاری از کشورها این فناوری جدید در کنار سایر رسانه های جمعی تبدیل به ابزاری عادی برای ارائه اخبار، محتوا و اطلاع رسانی شده، در ایران همچنان چالش هایی در مسیر بهره برداری از این سرویس وجود دارد. اگرچه بهره برداری از تلویزیون اینترنتی نیازمند به مشارکت فراسازمانی صدا و سیما، شرکت مخابرات و بخش خصوصی است، اما مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ارائه این سرویس را در راستای وظایف مخابرات ندانسته و می گوید: سازمان صدا و سیما مسوول تلویزیون اینترنتی در کشور است. صابر فیضی می افزاید: از چندی پیش زیرساخت های فنی این سرویس فراهم است اما صدا و سیما باید در زمینه ارائه و تولید محتوا در این سرویس اقدامات لازم را انجام دهد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند تلویزیون اینترنتی روی خطوط اینترنت با سرعت بالای ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبایت قابل ارائه خواهد بود.

طبق آخرین اخبار تلویزیون اینترنتی در ایران در دهه فجر 1392 در کلانشهر های ایران افتتاح می شود

این فناوری جدید به دلیل مزایای گسترده خود می تواند در قیمت بازار نقش داشته باشد. مدل های گوناگون از پرداخت تعرفه در دنیا برای استفاده از این سرویس پیشنهاد و ارائه شده که رایج ترین آن استفاده از هر محتوای تعرفه و هزینه مرتبط با خود را طلب می کند. همچین پرداخت آبونمان به صورت ماهانه یا سالانه از دیگر روش هایی است که برای پرداخت تعرفه استفاده از این فناوری جدی مفید ارزیابی شده است. خوب است بدانیم شکی نیست که دولت و سایر نهادها و سازمان های مرتبط می توانند با اندیشیدن راهبردها و استانداردهای صحیح و با کمک نهادهای تخصصی فن آوری اطلاعات، در کوتاه ترین زمان، بسترهای لازم را برای بهره برداری از تلویزیون اینترنتی آماده کنند؛ چرا که تاخیر در ارائه این سرویس به افزایش فاصله دیجیتالی ایران با سایر کشورهای جهان دامن خواهد زد و باعث می شود کاربران ما از مزایای این فناوری جدید بهره نبرند. فناوری ابزاری قدرتمند است که شیفتگی بیش از حد در برابر آن و یا حتی نفی آن به خاطر فراهم نبودن سایر امکانات و دیگر مسائل کاری نابه جاست، چرا که حاصل هر دو چیزی جز عقب ماندن هرچه بیشتر کشور در از سایر کشورها نیست.



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: تلویزیون تعاملی , صدا و سیما , فناوری دیجیتال , کاربرد


تاريخ : جمعه ۱۳٩٢/٦/۱٥ | ٩:۱٥ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.