/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی

⚪ اولین مصاحبه دکتر میرباقری - معاون سیما - بعد از انتصاب ⚪

میرباقری: معمای شاه از ۱۳ محرم از اول بصورت هرشبی پخش میشود/تلویزیون را به دوران طلایی بازمیگردانیم/تولید ۱۰ سریال الف ویژه/ ۵۰ سریال در دستور کار/احیای سیمافیلم و انحلال مرکز گسترش فیلمنامه نویسی

 


🔹معمای شاه از ۱۳ محرم هر شبی می‌شود/ پخش هم‌زمان از دو شبکه تلویزیونی

سریال در ۸۰ قسمت تنظیم شده و ۴۳ قسمت پخش شده و یک سوم آن باقی مانده و ما برای اینکه سریال از بینندگان بیشتری برخوردار شود و هفتگی بودن سریال باعث نشود که ما ریزش مخاطب داشته باشیم؛ تصمیم گرفتیم که بعد از دهه اول محرم و از ۱۳ محرم دوباره و از ابتدا این سریال را به صورت هر شبی از شبکه یک پخش کنیم و بازپخش آن را از شبکه سه داشته باشیم. 

چون این سریال در حال نزدیک شدن به حوادثی است که ما بیشتر با آن نزدیک بوده‌ایم و در هر صورت حکومت محمدرضا پهلوی بعد از کودتای سال ۳۲ امریکایی‌ها جدی‌تر وارد ایران شدند و تلاش کردند که حکومت تثبیت شود و بیان واقعیت‌ها در این بخش‌ها بسیار مهم است. رضایت درباره این سریال بالاست اما به دلیل اینکه این سریال بیشتر به وقایع تاریخی می‌پردازد و از قصه متناسب در سطح حوادث برخوردار نیست و بیشتر مستندگونه است، مخاطب عام را درگیر نکرده است. اگر ما می‌خواستیم قصه‌ای هم بسته به شرایط به آن اضافه کنیم بیش از ۲۵۰ قسمت می‌شد که اصلا برای ما مقدور نبود. به همین دلیل از ابتدا به نظر نمی رسید که لازم باشد این سریال هرشبی پخش شود و اصلا طراحی سریال الف ویژه نیز به این شکل نیست اما بعد از کارشناسی‌هایی که در دوره مدیریت جدید شد، به این نتیجه رسیدیم که این سریال را هرشبی پخش کنیم.

🔸تولید تله فیلم‌های مناسبتی از معمای شاه/ تولید فصل‌های بعدی سریال با موضوع پس از انقلاب

ما امیدوار هستیم تا دهه اول دی ماه تمام قسمت‌های «معمای شاه» پخش شود. سیاست سازمان بر این است که چون این سریال به خوبی به مقاطع مختلف تاریخی پرداخته  ما در طول سال شاید بتوان گفت که ۲۰ الی ۳۰ مناسبت داریم که می‌توانیم بخش‌هایی از این سریال را به صورت مجزا پخش کنیم و مثلا در رویدادهای ۱۷ تیر و ... مواجه می‌شویم، در طول سال و بنا به مناسبات از آنها استفاده می‌کنیم.

در رابطه با این سریال نظر محترم سازمان این بود که اگر ما فرصت می داشتیم به مقاطع بعد از پیروزی انقلاب هم باید می‌پرداختیم اما به دلیل اینکه زمان ما محدود است، آن را برای فصل بعدی سریال گذاشته‌ایم. امکان این هست که ما یک ورژن تداومی از «معمای شاه» برای سال‌های آینده داشته باشیم. به دلیل اینکه سریال تا پیروزی انقلاب است و حوداثی که مربوط به پیروزی انقلاب است و مداخلات امریکایی‌ها و انقلاب دوم و اشغال لانه جاسوسی همه از مواردی است که جای پرداخت بسیاری دارد

🔹تولید ۱۰ سریال الف ویژه در دستور کار/ پخش سرزمین کهن پس از معمای شاه

در دوره قبل که بنده معاونت سیما را برعهده داشتم، ما حدود ۸ سریال الف ویژه تولید کردیم و هر هفته جمعه‌ شب‌ها یک سریال الف ویژه داشتیم و همواره هم چند پروژه الف کنار گذاشته بودیم لیکن به دلایل مختلف تولید این سریال‌ها تداوم پیدا نکرد و ما در صدد این هستیم که هم در رابطه با حوادث قبل از صدر اسلام، یعنی حوادث تاریخ انبیاء مثل حضرت موسی(ع) و .. را در دستور کار داریم تا به سمت تولید حرکت کنیم، در صدر اسلام سریال سلمان فارسی است و ما برای مقاطع بعدی نظیر تمدن اسلامی چندین سریال را کاندیدا کرده‌این. یک نقطه درخشان از نظر تاریخ تشییع شخصیت خواجه‌نصیرالدین طوسی است که سریالی درباره زندگی این بزرگوار طراحی شده است. درباره تاریخ معاصر هم ما سریال‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

بعد از تمام شدن سریال معمای شاه سریال سرزمین کهن را که یکی از مجموعه‌های خوبمان است را روانه آنتن خواهیم کرد و امیدواریم بعد از آن خودمان را به سریال‌های جدید برسانیم تا بعد از آن که برای ۲ دهه آینده برنامه ریزی می‌کنیم،‌ به صورت دائم مجموعه‌های الف ویژه را روی آنتن داشته باشیم.

🔸هویت شبکه‌ها با گروه‌های فیلم و سریالشان شکل می‌گیرد/احیای «سیمافیلم»

در سازمان در رابطه با برنامه‌های نمایشی در دوره قبل تصمیم دوستان بر این بود که در شبکه‌ها فیلم و سریال تولید نشود و همه این‌ها در مرکز امور نمایشی متمرکز باشد و غیر از آن مرکز گسترش فیلمنامه نویسی هم در حوزه ریاست سازمان به وجود آمد که مدیریت قبل فکر می‌کرد از این طریق بهتر بتواند کارهای نمایشی را مدیریت کند اما ما به واسطه تجربه‌ای که در دوره قبل داشتیم، بررسی‌هایی که داشتیم این تصمیم را نپسندیدیم و به این نتیجه رسیدیم که حتما شبکه‌ها باید گروه فیلم و سریال داشته باشند. اصلا هویت شبکه‌های ما با گروه‌های فیلم و سریالشان شکل می‌گیرد. شبکه یک، دو و سه باید گروه فیلم و سریالی داشته باشند که مدیریت شبکه آنجا را تحت نظر داشته باشد و گروه‌های دیگر نیز در کنار آن قرار بگیرند و سریالی که در آن شبکه تولید می‌شود در سرزمین آن شبکه باشد و رنگ و بوی آن شبکه را داشته باشد. ما تصمیم قبلی را بررسی کرده و آن را دارای عیب دیدیم و به همین دلیل گروه‌های فیلم و سریال را به شبکه‌ها برگرداندیم و شبکه‌ها را مقتدر کردیم. از محاسن تصمیمات قبل این بود که ما برآوردها را باید متمرکز انجام می دادیم و این گونه نباشد که هر شبکه‌ای بسته به سلیقه خود برآوردها را بالا و پایین کند. سعی کردیم یک استاندارد در این زمینه به وجود بیاوریم و این مدیریت کلان در حوزه سیمافیلم انجام می‌گیرد و ساخت در حوزه خود شبکه‌ها.

🔹انحلال «مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی»

این کاری که انجام گرفته شده بود تا حدودی باعث شده بود که مرکز امور نمایشی سیما به جای اینکه به تولید سریال‌های الف ویژه فکر کند، سریال‌های دیگر شبکه‌ها را تولید کند در حالی که کار الف ویژه خیلی لَخت شده بود ولی الان با توجه به فراغ بالی که پیدا کرده به خوبی می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد.

الف ویژه در سیمافیلم و همین طور چنانچه امکانات فراهم شود، امکان دارد سیمافیلم پشتیبان شبکه‌ها باشد و خودش هم سریال الف بسازد. ما ظرفیت شبکه‌ها را زیاد کردیم.

یک امر دیگری هم که روی داده این است که مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی باید منحل شود و سیاست سازمان هم همین است و تمام کارهای نمایشی سیما بخش عمده آن در معاونت سیما انجام می‌شود و تنها ۲ جای دیگر می‌توانند کار نمایشی انجام بدهند که یکی امور استان‌هاست و دیگری معاونت برون مرزی است که اگر بخواهیم حساب کنیم ۹۰ درصد آثار نمایشی در معاونت سیماست و تنها ۱۰ درصد در دیگر حوزه‌ها تولید می‌شود. با این حساب همه حوزه‌های موازی تعطیل می‌شود و اقتدار شبکه‌ای و سیمافیلم و استانی و برون مرزی با توجه به ظرفیت و در چارچوب استاندارد می‌توانند کار خود را انجام دهند.

🔸تلویزیون را به دوران طلایی برمی‌گردانیم

نام شما در معاونت سیما و تلویزیون با نام بسیاری از سریال‌های پرمخاطب و بیینده تلویزیون گره خورده است. فکر می‌کنید با توجه به شرایط جدید و تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان باز هم بتوانید تلویزیون را به دوران طلایی خود بازگردانید؟

-ان شاءالله. ما آن زمان چند جهت‌گیری داشتیم که جزو مزایای نسبی ما محسوب می‌شد. من حدود یک دهه در حوزه جوانان مسئولیت داشتم و تقریبا می‌توان گفت که هندسه جوانی کشور را می‌شناختم که به چه صورت است. وقتی آمدم تلویزیون برایم روشن بود که مخاطب ما چه می‌خواهد و از لحاظ اجتماعی به چه چیزهایی علاقه‌مند است. واقعا یک هم مخاطب محوری داشتیم و هم آرمان محوری داشتیم و می‌دانستیم که باید سریالی بسازیم که مخاطب دغدغه‌های خود را در آن می‌بیند. مثلا من سال ۱۳۸۴ به سازمان صداوسیما آمدم و آن زمان نباید سریال برای سال ۱۳۷۴ می‌ساختیم. نباید برای قبل از انقلاب می‌ساختیم. مختصات مردم ایران در سال ۱۳۸۴ روی یک فرکانسی تنظیم شده بود. الان هم که بنده به سازمان صداوسیما آمده‌ام مطالعات اجتماعی که در سراسر کشور انجام داده‌ایم، اهل قضیه می‌دانند که یک مطالعه جامعی را در رابطه با وضعیت اجتماعی انجام داده‌ایم و می‌شود گفت که تقریبا مختصات جامعه ایران و آنچه که در زیر پوست جامعه ایران می‌گذرد را داریم.

🔹تولید ۵۰ سریال در دستور کار است/ یک سال دیگر به نتیجه می‌رسیم

اینکه فرکانس نسل‌های مختلف ایران روی چه تنظیم شده تا حد زیادی به دستمان آمده است. الان هم در مذاکراتی که با دوستانمان داریم تاکید داریم که سریال خنثی نسازیم چیزی روی آنتن برود که مخاطب ما نیاز دارد. در عین حال نیز کاملا ما باید اشراف داشته باشیم که با توجه به نقاط بین المللی و جایگاهمان در منطقه خیلی امیدوار هستم که بتوانیم مخاطب را دوباره پای تلویزیون بنشاینم. در این راستا هم مذاکرات بسیاری با نویسندگان و تهیه‌کنندگان و کارگردانان مختلف داشته‌ام و نتیجه تحقیقاتی که در ۳ سال گذشته انجام شده و بخشی از آن هم محرمانه بود را برای این بزرگواران مطرح کرده‌ایم که دوستان بدانند در چه وضعیتی هستیم. الان علاوه بر دوره قبل که می‌دانستیم جوانان چه می‌خواهند حالا می‌دانیم که عموم کشور چه مختصاتی دارند. در کنار آن هم خیل عظیم هنرمندان را داریم. ما در ایران چندین هزار هنرمند در سطوح مختلف داریم که می‌توانند کار کارستان انجام بدهند. در این میان پشتیبانی لازم باید باشد و از زمانی که امده‌ایم حدود ۵۰ سریال را در ایستگاه‌های مختلف داریم و ۳۰ سریال در حال ساخت است. الان ۶ الی ۷ هزارنفر شروع به کار و گرم کردن خودشان کرده‌اند و من فکر می‌کنم یک سال دیگر به نتیجه می رسیم. کست و جامعه هنری ایران دو سه سال لختی داشته و الان مقداری باید رقص پا کند و اگر یکسال ما این ها را اماده کنیم، کارهای بزرگی می توانیم انجام بدهیم.

🔸در تولید آثار نمایشی مشکل مالی نداریم

**برنامه‌ریزی شما برای آنتن بسیار قابل تأمل است؛ اما با توجه به کمبود بودجه آیا می‌توانید به برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌اید برسید؟

-ما در بخش نمایشی هیچ مشکلی نداریم. به خاطر اینکه کار نمایشی که تولید و پخش بشود، خودش چندین برابر آورده دارد و هزینه خود را تأمین می‌کند. مثلا دورهمی و خندوانه هر عددی تولید کنیم، چند برابر آن برمی‌گردانیم. برنامه پرمخاطب یکی از راه‌های جذب درآمد سازمان است. هرقدر سریال خوب و پرمخاطب بسازیم پیام بازرگانی بیشتری هم خواهیم گرفت.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: معاونت سیما , معاون سیما , دکتر میرباقری , صداوسیما


تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٥/٧/۸ | ۱:۳٦ ‎ق.ظ | نويسنده : احسان حصارکی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.