/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی
زیرنویس‌های شبکه سلامت توانسته با جریان‌سازی درباره بهداشت و درمان به نظام سلامت کشور کمک کند. مساله کاهش اهدای عضو یا اهدای خون از مواردی است که در زیرنویس‌های شبکه سلامت طرح شده و به جلب مشارکت و همراهی مردم انجامیده است.

شبکه سلامت در طول شبانه‌ روز پیام‌های بسیاری به مخاطب ارائه می‌کند. زیرنویس‌های این شبکه پس از چند ماه به جایگاه قابل‌توجهی دست یافته و به مرجعی قابل اعتماد برای دریافت اطلاعات کوتاه و کاربردی در حوزه سلامت بدل شده است. تغذیه، سلامت روان، طب کار، طب ورزشی، رویدادهای سلامت، بهداشت مادر و کودک، داروها و فوریت‌های پزشکی و دارویی از موضوعاتی است که در پیام‌های زیرنویسی شبکه سلامت به آنها پرداخته می‌شود.

 

هر روز 50 پیام سلامتی

شبکه سلامت، مهر سال گذشته راه‌اندازی شد و از همان زمان ارائه پیام‌های سلامتی به صورت زیرنویس در این شبکه مدنظر قرار گرفت. گرچه ارائه پیام‌های رسانه‌ای به صورت زیرنویس پیش از شبکه سلامت در شبکه خبر سابقه داشته، اما این پیام‌ها در شبکه سلامت شیوه و اهداف متفاوتی دارد. اطلاعاتی که از طریق زیرنویس شبکه سلامت به مخاطبان تلویزیون ارائه می‌شود، ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی و خواسته‌های مخاطبان دارد و تماشاگر شبکه تماشا حتی با یک دقیقه تمرکز بر صفحه تلویزیون می‌تواند یک پیام کاربردی دریافت کند.

زیرنویس‌های شبکه سلامت گستره وسیعی از موضوعات مرتبط با بهداشت، درمان و سلامت را شامل می‌شود.

دکتر محمدحسین اخوان، مسئول انتخاب و تهیه این زیرنویس‌ها به جام‌جم گفت: از ابتدای راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی ایجاد زیرنویس‌های آموزشی مد نظر قرار گرفت و تقریبا ده ماه است که این زیرنویس‌ها به مخاطبان شبکه ارائه می‌شود.به گفته اخوان، هر روز 50 پیام سلامت تهیه، تولید و ویرایش می‌شود و به صورت زیرنویس‌های متناوب در اختیار مخاطبان شبکه سلامت قرار می‌گیرد. این پیام‌ها در شبکه سلامت به همت گروهی از متخصصان طب‌کار، طب ورزش، سلامت روان، علوم اجتماعی، پزشک عمومی و دست‌اندرکاران رسانه تولید می‌شود. به این دلیل هر کدام از این پیام‌ها از وجوه مختلفی برای مخاطب جذاب هستند.

مسئول زیرنویس‌های شبکه سلامت درباره مولفه‌های موثر در تهیه و انتخاب پیام‌ها گفت: در این باره موارد متعددی را لحاظ کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به تناسب مضمون پیام‌ها با فرهنگ دینی و بومی مردم کشورمان اشاره کنم. در انتخاب پیام‌ها به سبک زندگی، عرف جامعه و خواسته‌های مخاطب توجه داریم. سیاست‌های نظام سلامت کشور یکی دیگر از اولویت‌های ماست و در مباحث کلان جمعیت، پیشگیری، بهداشت و درمان، پیام‌هایی را در نظر می‌گیرم که در تناقض با نظام سلامت کشورمان نباشد.

مخاطبان شبکه سلامت در زیرنویس‌های این شبکه، پیام‌های متنوعی دریافت می‌کنند که گستره وسیعی از بهداشت فردی تا بهداشت عمومی و سلامت اجتماعی را شامل می‌شود.

به گفته اخوان، اطلاع‌رسانی و ارتقای دانش مخاطبان در زمینه بهداشت و سلامت از مهم‌ترین معیارها در تهیه و انتخاب پیام‌های زیرنویس در شبکه سلامت است و گردانندگان این شبکه خود را ملزم می‌دانند که مشکلات نظام سلامت کشور را طرح کنند و با ارائه پیام‌ها و هشدارهای بهنگام، در رفع آنها سهم داشته باشند.اخوان در این باره توضیح ‌داد: هرگاه جامعه با مسائلی مانند کاهش اهدای عضو یا کمبود خون روبه‌رو می‌شود، پیام‌های شبکه سلامت از مردم دعوت به همکاری کرده و مردم و مخاطبان شبکه سلامت هم این دعوت را پاسخ داده‌اند.

پیام‌های متنوع و کاربردی

زیرنویس‌های شبکه سلامت صرفا شامل گستره وسیعی از موضوعات بهداشتی و درمانی نیستند. در این پیام‌ها نیاز و خواسته مخاطبان مدنظر قرار گرفته و حتی در مناسبت‌ها مثلا در ماه‌رمضان یا روزهای خاصی از سال نیز پیام‌های متناسب با همین روزها به مخاطبان ارائه می‌شود.

اخوان درباره ویژگی زیرنویس‌های شبکه سلامت می‌گوید: همه تلاش ما این است که پیام‌هایی را برای زیرنویس در این شبکه در نظر بگیریم که تا حد امکان کوتاه، کاربردی و عملیاتی باشند. از عبارات ملموس و کلمات قابل درک برای عموم مخاطبان بهره می‌گیریم تا بخش قابل توجهی از مخاطبان بتوانند از این زیرنویس‌ها استفاده کنند.

تلویزیون در هر ساعت از شبانه‌روز، مخاطبان مشخصی دارد و شبکه‌ سلامت نیز از این قاعده مستنثا نیست. به عنوان مثال در طول روز و در ساعات اداری، عموما خانم‌های خانه‌دار تماشاگر تلویزیون هستند و در ساعات پایانی روز، افراد شاغل در خارج از خانه می‌توانند بیننده تلویزیون باشند. بنابراین در ارائه پیام‌ها و زیرنویس‌های سلامت می‌توان این نکته را نیز مدنظر دانست، اما دکتر اخوان می‌گوید: هنوز این امکان را نداریم که صبح‌ها برای مخاطبان صبحگاهی، ظهرها برای آن ‌دسته که در این ساعت تماشاگر شبکه سلامت هستند و در پایان روز برای تماشاگران شبانگاهی پیام‌های ویژه و مناسب خودشان را تدارک ببینیم، چون برای عملی شدن چنین رویکردی نیاز به تشکیلات جامع‌تر و نیروهای متخصص بیشتر داریم، اما هنوز این امکان فراهم نشده است. گرچه نمی‌توانیم به همه مقتضیات زمانی در طول روز توجه داشته باشیم، اما تغییرات فصلی و مناسبت‌ها را در تهیه یا انتخاب پیامک‌ها مدنظر داریم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه سلامت


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٢/٥/٢۸ | ٧:٥٤ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.