/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی

 سایت خبری سراج 24 با «رمضان نژاد» مدیر شبکه افق گفت وگویی انجام داده که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

شبکه افق برای شهرستان ها، چه برنامه هایی در نظر گرفته است؟ شهرستان هاچگونه میتوانند  برنامه تولیدی داشته باشند؟

یکی از موضوعاتی که شبکه افق با جدیت پی گیری میکند توجه به حرکت های خودجوش فرهنگی است که در سراسر کشور انجام می شود از ابتدا در شبکه افق، سیاست «مرکزگریزی» مدنظر طراحان بوده است. یعنی همه چیز در تهران دیده نشود.این سیاست جنبه های مختلفی دارد یک بخش مهم آن عدالت رسانه ای است. یعنی مردم در نقاط مختلف کشور به طور مساوی امکان بهره مندی از رسانه را هم به عنوان مخاطب و هم به عنوان برنامه ساز، داشته باشند کاری که در راستای توجه به جوانان انقلابی در سراسر کشور و لزوم تلاش مسئولان فرهنگی برای به انزوا نرفتن این استعدادهاست. نکته ای که مقام معظم رهبری خیلی روی آن تأکید کرده اند.

شبکه افق میتواند فرصتی باشد برای اینکه فعالان فرهنگی در جاها و زمینه های مختلف معرفی شوند. علاوه بر اینکه خود این فعالان فرصتی پیدا کنند که محصولات و تولیدات هنری شان را عرضه کنند. این فرصت با مخاطب وسیعی که در اختیار آنان قرار میدهد، در دل آنها امیدواری به وجود می آورد.

در عرصه عمل چقدر این اهداف عملیاتی شده است؟ باتوجه به اینکه در خیلی از استان ها امکان دریافت این شبکه وجود ندارد، آیا این اهداف محقق شده است؟

یکی از چالش های جدی شبکه افق نحوه پوشش آن است.علی القاعده تا وقتی مشکل پوشش شبکه به خاطر فقدان زیرساخت های فنی حل نشود، بخش اعظمی از مخاطبانی که شبکه می تواند تحت پوشش قرار دهد حذف می شوند می توان گفت شبکه افق جزء معدود شبکه های تلویزیون است که دست اندرکارانش با شبکه های فرهنگی انقلاب در قسمت های مختلف، ارتباط نزدیک دارند به همین خاطر همین الان آثاری که از طریق آن پخش میشود، توسط تولیدکنندگان شهرستانی ساخته شده است. برای نمونه خیلی از برنامه های مستندی که همین الان در حال پخش است تهیه کننده هایی شهرستانی دارد. به طور مثال میتوان به مستند آقای نظافتی، طلبه ای که کلیه اش را هدا میکند، یا مجموعه «پازل» ، که اصلا بحث فناوری وتوانمندی ها و جهادعلمی است، از طرف گروه هایی در شهرستانها تولید شده است.

ما با آغوش باز پذیرای این چنین کارها هستیم ولی سازوکاری که باید برای استفاده از این تولیدات استفاده شود در تعامل کارگروه های مختلفی  در دست بررسی است.اینکه بدنه جبهه فرهنگی انقلاب در شهرستان ها، به فضای رسانه نزدیک شود  نیاز به زمان دارد . این حرکتی است که ما برای ارتباط بین رسانه و گروههای فرهنگی کشور شروع کرده ایم با این تلاش ها این ارتباط نسبت به آنچه قبلا وجو داشته، خیلی سهل تر و روان تر شده است.


الان شما همچنین کادر و سازمانی را در اختیار دارید؟

مبنای کار در شبکه افق این است که بدنه چالاک باشد، یعنی کمترین نیروی ستادی را داشته باشیم و بتوانیم با گروه های مختلف ارتباط برقرار کنیم. ما اساساً‌ مبنا را بر برون سپاری گذاشتیم . به خاطر همین با گروه های بسیاری ارتباط داریم که میتوانیم به آن ها سفارش بدهیم که کار را برای ما آماده کنند. اگر گروه هایی از خود شهرستان ها برای تولید کار شناسایی شوند، از همه نظر برای ما بهتر است. زیرا اینها اولا نسبت به منطقه شناخت بومی دارند و به ظرایفی آشنا هستند که تهیه کنندگان مقیم مرکز نتوانند به خوبی آن را پوشش دهند.

ثانیاً اینکه از نظر اقتصاد رسانه، خیلی به صرفه تر است تیمی که در یک شهرستان حضور دارد با امکانات خودش، کار کند، ثالثا اینکه گروه های فرهنگی مختلفی را که در شهرستان ها کار می کنند، نسبت به گروه های رسانه ای که اطرافشان هستند، حساس کنیم. خود همین ارتباط اگر شکل بگیرد، می تواند منشأ خیر باشد.

شبکه افق اساساً برای پاسخ به نیاز اعضای جبهه فرهنگی انقلاب به وجود آمده است یا در اهدافی که برای خود ترسیم کرده است ارتقای سطح فرهنگ جامعه را نیز مدنظر قرار می دهد؟

می دانید در مسائل حوزه فرهنگ و حوزه علوم انسانی، به راحتی نمی توان در موضوعات مختلف خط کشی کرد. ولی در پاسخ این سوال می توان به صورت کلی گفت که سعی ما بر ایجاد حساسیت در مخاطب نسبت به مسائلی است که در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی یا حوزه فرهنگ عمومی رخ می دهد. البته خیلی جاها گفتمان انقلاب، با فرهنگ نسبت مستقیم دارد و نمی توانیم این دو را از هم تفکیک کنیم. انقلابی که در این مملکت اتفاق افتاده،  سرشتی دارد که با مجموعه ای از باورهای دینی عجین شده است و اگر هر کدام از این ریشه ها و باورها تقویت شود، گفتمان انقلاب رشد پیدا کرده است. تعریف ما از گفتمان انقلاب این نیست که فعالیت ها فقط در حوزه دین باشد، بلکه دیدگاه واقعی بسیار وسیع تر از این هاست. خیلی از آن هایی که در جبهه شهید شدند، علاقه و نسبت شان به این خاک و ملیت، از خیلی از روشن فکرانی که اکنون وجود دارند و ادعای وطن پرستی می کنند، بیشتر بوده است. ما باید تعاریف این مسائل را شفاف کنیم. اگر تعاریف شفاف شود، متوجه می شویم که چه می خواهیم به مخاطب ارائه کنیم.

 

اساساً‌ نگاه ما این نیست که مخاطبی خنثی برای خودمان دست و پا کرده باشیم، یا فقط قشر مذهبی،  قشر بچه مسلمان مخاطب این شبکه شود و بخواهد نسبت به ما واکنش مثبت  و منفی داشته باشد، ما مخاطب خودمان را مخاطب عام می بینیم؛ کل جامعه، منتها حرفی که بخواهیم در این شبکه بگوییم، تن دادن به نیاز مخاطب است نه به سلیقه او. در حال حاضر نگاهی در رسانه وجود دارد که می گوید نگاه کنید که مخاطب از چه چیزی لذت می برد تا فقط همان را به او بدهید. در حالی که شما باید ببینید مخاطب چه چیزی نیاز دارد تا او را تغذیه کنید بعد نیاز مخاطب را به سلیقه اش نزدیک کنید و بتوانید برنامه را به او ارائه دهید.

 

این اتفاقی است که باید بیافتد طبعاً‌ کار سختی است و ما در حال پشت سر گذاشتن مسیری هستیم که کمتر تجربه شده. هر چقدر در مورد مفاهیم انقلاب حرف بزنیم، باز کم است. ما همین الان در حال ساخت چندین مستند و مجموعه ای برنامه های تلویزیونی هستیم که تاکنون مشابه آن پخش نشده است. در حیطه مسائل انقلاب اسلامی، به نظر من موضوعات زیادی روی زمین مانده است.

 

این جا یک مسأله دیگر هم مطرح است: آیا صرفا تلویزیون رسانه­ای سرگرم کننده است یا کارکردهای دیگری هم دارد؟ واقعیت این است که تلویزیون کارکردها دیگری، ‌نظیر کارکردهای آموزشی دارد. ما به جای سرگرمی، به جذابیت معتقدیم،‌ یعنی شما می توانید حرف بسیار جدی بزنید، ‌اما در قالب های جذاب، طوری که سرگرم کننده هم باشد.

 

آیا می توانید مدعی شوید که در آینده شبکه افق یکی از پربیننده ترین شبکه ها باشد و برنامه هایی ارائه دهد که با سایر تولیدات شبکه های تلویزیونی قابل رقابت باشد؟

کارکردهای شبکه های تلویزیونی کاملاً‌ متفاوت است. اینکه ما برنامه طنزی در شبکه افق راه بیاندازیم که شبکه های دیگر هم بتوانند نظیر آن را تولید کنند. برای ما امتیازی نیست. اگر قرار بود عوامل جذابیتی که در شبکه افق استفاده می شود همان عواملی باشد که در هر برنامه دیگری کاربرد دارد، اصلا لزومی نداشت این شبکه تأسیس شود.

ما بنا را بر این گذاشتیم که حرف های جدی در افق گفته شود. این حر ف های جدی، می تواند با جدیت خود، مخاطبان را جذب کند. ما تجربه این چنینی قبل از ایجاد شبکه افق، در برنامه ی «راز» داشتیم، بسیاری از مباحثی که در برنامه راز مطرح می شد، مباحثی جدی بود و مخاطب با آن ارتباط برقرار میکرد، ‌مخاطب همراهی می کرد. آن برنامه در فضای رسانه ای کشور،‌ موج ایجاد کرد. من کسانی را دیدم که نمی توان آن ها را الزاما از آدم های حزب اللهی جامعه حساب کرد، افراد خیلی معمولی جامعه که شاید حتی نسبت به خیلی از مسائل انتقاد داشتند، نسبت به موضعی که در این برنامه مطرح می شد همزاد پنداری می کردند.

شبکه افق چقدر وارد مسائل چالشی جامعه به خصوص مسائل سیاسی می شود؟

ما اساساً نگرش مان در شبکه افق، نگرشی سیاسی نیست. ما شأن فرهنگ را خیلی بالاتر از سیاست می دانیم. البته این حیطه ها در همدیگر تداخل دارند،‌ اما مبنای نگاه و راهبرد ما، ‌فرهنگی و اجتماعی است.

شما برای شناخت برنامه سازان در سطح کشور،‌ از چه راه هایی استفاده می­کنید؟

یکی از راه هایی که می توانیم فعالان فرهنگی دارای استعداد برنامه سازان را کشف کنیم، جشنواره عمار است. ما کسانی را که در این جشنواره یا جشنواره های دیگر از خود استعدادی بروز دهند شناسایی می کنیم و به سراغ آن ها می رویم. غیر از این اگر پخش شبکه سراسری شود، از طریق پخش برنامه های شبکه می توانیم ایده  های جذاب بسیاری را دریافت کنیم و کار خود را بهتر پیش ببریم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه افق


تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩۳/٩/٥ | ۸:۱٥ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.