/ آخرين بروز رساني مطالب و نظرات تا ساعت /// 00:30 پنجشنبه 1395/09/11 گستره پخش رسمی شبکه های اچ دی:تمامی مراکز استان ها/// شهرستان های سرخس و فریمان و چناران و خواف و دماوند و زیباکنار و بناب /// با ما باشید پخش آزمایشی رادیو نما های دنا و همدان در فرستنده دیجیتال تهران **مصاحبه اختصاصی فناوری و تلویزیون دیجیتال با طراح هویت بصری شبکه سه و پرس تیوی و تهران اچ دی در صفحه اصلی

قائم مقام مدیر شبکه ورزش در سالگرد یک‌سالگی این شبکه در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و از آنچه در این یک سال بر شبکه تازه تاسیس ورزش گذشت، گفت.

او درباره اینکه آیا شبکه ورزش در این یک سال، توانسته است جایگاه شایسته خود را در بین مخاطبان به دست آورد؟ گفت: افتتاح شبکه ورزش با مسابقات المپیک مصادف شد تا پخش این مسابقات در شبکه ورزش، یکی از نقاط قوت این شبکه محسوب شود؛ طبیعی است که در حال حاضر اگر مسابقات بیشتری را برای پخش از شبکه ورزش در نظر بگیرند، این شبکه بیننده بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر شهرام کجوری، قائم مقام مدیر شبکه ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شبکه ورزش چند درصد از برنامه‌های تولیدی و چند درصد از برنامه‌های تامینی را در این یک سال به خود اختصاص داده است؟ گفت: شبکه ورزش در طول این یک سال، هفته‌ای 2000 دقیقه برنامه‌ی زنده بدون تکرار داشته است. با توجه به اینکه برخی مسابقات به صورت تامینی به دستمان می‌رسد، نیازمند این هستیم که برنامه‌ریزی کنیم و سعی کردیم که تولیدی کار کنیم. در این راستا 40 درصد از برنامه‌های شبکه ورزشی تولیدی و 60 درصد آن تامینی است.

او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شبکه ورزش در بدو تاسیس تصمیم داشت برنامه‌های پرمخاطبی همچون «90» را به شبکه خود بیاورد، ولی با وجود یک سالی که گذشت چرا برنامه‌های پرمخاطب هنوز در شبکه‌های سراسری تولید می‌شوند؟ توضیح داد: یکی از علت‌هایی که این اتفاق نیفتاد، به پوشش آنتن دیجیتال مربوط می‌شود. اینکه همه‌ی مخاطبان این برنامه از آن بهره‌مند شوند و این در شرایطی است که همه از آنتن دیجیتال بهره‌مند نیستند، با توجه به اینکه شبکه ورزش بر اساس پوشش دیجیتال پیش می‌رود، رسانه تصمیم گرفته زمانی که پوشش دیجیتال در سراسر کشور کامل شد، آن وقت برنامه «90» و دیگر برنامه‌های پرمخاطب ورزشی را به شبکه ورزش بیاورد.

قائم مقام شبکه ورزش همچنین درباره‌ی ساخت برنامه‌های چالشی و پرمخاطب در شبکه ورزش اظهار کرد: شبکه ورزش از ابتدای تاسیس خود هرشب یک برنامه گفت‌وگو محور چالشی در حوزه‌های مختلف دانسته است، هرچند شیوه بسیار غلطی است که تلویزیون برای هر موضوع یک برنامه چالشی بسازد. باید بدانیم ساحت ورزش آیا ساحتی است که باید در آن به چالش بپردازیم؟ ورزش رویکردی اطلاع‌رسانی، آموزشی و سرگرمی دارد. در نتیجه صلاح نیست همه برنامه‌ها چالشی باشد. شبکه ورزش نیازمند این است که ساحت ورزش را طوری در نظر بگیرد که سیاه‌نمایی نکند تا همه بتوانند به سمت آن روی بیاورند. اگر غیر از این باشد، والدین هیچ‌گاه راضی نمی‌شوند فرزندانشان را به رشته‌های ورزشی سوق بدهند. درست نیست که همه توقع‌مان ساختن برنامه چالشی باشد.

کجوری در ادامه گفت: باب شده است تلویزیون در حوزه‌های مختلف برنامه‌های چالشی بسازد، درست است که پربیننده است اما به عنوان شبکه تخصصی یکی از وظایفمان این است دُز برنامه‌های چالشی را رعایت کنیم که به ضد تبلیغ تبدیل نشود و این در حالی است که به چالش کشیدن با دُز زیاد خیلی درست نیست.

بقیه گفتگو در ادامه مطلب


قائم مقام مدیر شبکه ورزش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه میزان شبکه ورزش تلاش کرده است مجریان و گزارشگران مطرح را سمت خود جذب کند؟ گفت: زمانی که شبکه سه سیما در سال 72 تاسیس شد، بسیاری از گزارشگران و مجریان از شبکه‌های دیگر به مدد شبکه سه آمدند اما متاسفانه سیاست‌گزاری که امروزه می‌شود به گونه‌ای است که باید از مجریان جدید استفاده کنیم که کمی سخت است اما شبکه ورزش سعی کرد از مجریان آموزش‌دیده استفاده کند. البته در صورتی می‌توانیم از مجریان مطرح استفاده کنیم که با اجازه مدیران ارشد سیما باشد. هر چند دیده شدن بخشی از برنامه مربوط به مجری است، در این راستا اگر شبکه‌های سیما کمک کنند، شبکه ورزش بیشتر دیده می‌شود.

او درباره‌ی اینکه آیا شبکه ورزش اکنون این هزینه را دارد که دکورهای قابل قبول و استانداردی را بسازد؟ توضیح داد: سال گذشته در حین تاسیس این شبکه در یک فوریت، دکوری زده شد که هنوز هم از آن استفاده می‌کنیم. البته تصمیم‌گیری‌هایی برای ساخت دکورهای جدیدتر شده است اما این به شرایط بودجه‌ای شبکه برمی‌گردد. اما شرایط مهیا شده است و فعلا طرح‌هایی برای بازسازی این دکورها داریم.

او در عین حال درباره‌ی تعامل شبکه ورزش با نهادهای ورزشی و ورزشکاران مطرح گفت: خیلی از فدراسیون‌ها و ورزشکاران با ما تعامل ویژه‌ای دارند و می‌توانم بگویم شبکه ورزش در زمینه تعامل موفق بوده است.

کجوری همچنین درباره پخش زنده مسابقات ورزشی که تا چه میزان در شبکه ورزش جا افتاده است؟ توضیح داد: بخش مسابقات زنده ورزشی یکی از نقاط قوت یک شبکه است، اما مهم این است که بتوانیم برنامه‌سازی تلویزیونی بهتری را به صورت حرفه‌یی انجام دهیم. در شبکه ورزش فعلا برنامه‌سازی به آن معنا انجام نشده است، اما قصدمان این است که برنامه‌های بهتری را بسازیم و مرجعیت شبکه ورزش را بیشتر کنیم و بر روی قسمت آموزشی شبکه تاکید بیشتری کنیم.

دکتر شهرام کجوری در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی دورنمای شبکه ورزش برای سال آینده گفت: یکی از وظایف شبکه ورزش پخش مسابقات زنده است اما متاسفانه در چند ماه اخیر پخش بسیاری از مسابقات ورزشی حساس از جمله والیبال و ... به شبکه ورزش اختصاص داده نشد، در صورتی که با این اقدام، می‌توانستیم پخش بهتری از مسابقات داشته باشیم یا اینکه بخشی از آن‌ها با تاخیر پخش نمی‌شد. اگر پخش زنده مسابقات حساس در اختیار شبکه ورزش قرار گیرد، چه بسا هم تلویزیون می‌تواند به صورت زنده پخش کند، هم شبکه سه می‌تواند کنداکتور بهتری داشته باشد.

او در عین حال افزود: توقع داریم که در روزهای آینده با شروع شدن لیگ برتر، لیگ یک والیبال و بسکتبال، پخش زنده این مسابقات در اختیار شبکه ورزش قرار بگیرد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , پخش زنده , شبکه ورزش


تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٢/٥/٢ | ٢:۱٢ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.