پست ثابت

   

      

*/*/*/*/*/*

بازدید کنندگان عزیز هر گونه پرسش در خصوص شبکه های دیجیتال ، گیرنده های دیجیتال و پیشنهادات و انتقادات خود را در این پست بیان کنید.

********************

توجه: کپی برداری از مطالب، تصاویر و ... این وب با ذکر منبع اشکالی ندارد.

قابل توجه دوستان : نظرات برای ما ارسال می شود ولی عدد نظرات تغییری نمی کند و روی 2021 ثابت مانده است

نظرات حداقل هر 24 ساعت یکبار بروزرسانی می شوند

 

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: فناوری دیجیتال


ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩۸/٥/٢٢ | ٤:٥٥ ‎ب.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
♨️♨️دوستان درباره شبکه امید خیلی سوال میکنند که چه زمانی رسمی و یا انتقال داده میشود.
همراهان عزیز توجه فرمایید ، افتتاحیه رسمی این شبکه که در رژی پخش این شبکه برگزار می شود ، فردا (پنجشنبه ۱۲ مرداد) حوالی ساعت 17:00 عصر با حضور ریاست سازمان صداوسیما برگزار می‌ شود و همان زمان هویت بصری جدید شبکه امید اجرایی خواهد شد.
🎉🎊روز جمعه ساعت 18:00 جشن افتتاحیه در تهران با حضور نوجوانان برگزار خواهد شد.
📺در خصوص انتقال این شبکه بجای شبکه پرس به فرستنده دوم ، گفته شد هفته آینده این مورد انجام خواهد گرفت.
#اختصاصی #فنی #شبکه_امید
📺 @FTDigital 💻

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: افتتاح , صدا و سیما , شبکه کودک , شبکه پویا


تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٦/٥/۱٢ | ٢:٠٥ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

بالاخره صاحب شبکه کودک می‌شویم؛ شبکه‌ای که شاید همین حالا هم با وجود فعالیت کانال‌های متعدد ماهواره‌ای که برخی از آنها مدت‌هاست به زبان فارسی برنامه‌ی کودک پخش می‌کنند، راه‌اندازی آن دیر باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان سال‌هاست که به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران صداوسیما مطرح بوده و در این سال‌ها با اتخاذ تمهیدات متفاوت سعی در اختصاص یکی از آنتن‌های خود به این شبکه داشته‌اند. حتی در مقطعی با تمرکز تولید و پخش تمام برنامه‌های کودک تلویزیون در شبکه دو، تلاش کردند این شبکه را به عنوان شبکه کودک معرفی کنند، اما ظرف مدت کوتاهی، شبکه دو بار دیگر در تعریفی گسترده‌تر به عنوان شبکه خانواده معرفی شد تا جای خالی شبکه کودک در تلویزیون ما تا به امروز حس شود.

ایده‌ی راه‌اندازی شبکه کودک از چند سال پیش در صداوسیما قوت گرفت؛ زمانی که خصوصا راه‌اندازی شبکه‌ای چون پرشین‌تون فارسی که بسیاری از مخاطبان کودک ایرانی را به سمت خود جذب کرده بود، مسوولان صداوسیما را به شدت نگران از دست دادن قشری از مخاطبان کرد که از آنها به عنوان آینده‌سازان کشور یاد می‌شود.

پس از آن بود که راه‌اندازی شبکه کودک ایرانی از سوی کارشناسان، برنامه‌سازان کودک و همچنین مخاطبان بارها مورد تأکید قرار گرفت که در نهایت این تاکیدات به راه‌اندازی یکباره شبکه پویا انجامید.

شبکه پویا با تعریف شبکه‌ی انیمیشن قرار بود تولیدات ایرانی را روی آنتن ببرد و مدیر این شبکه تأکید کرده بود که درصد پخش برنامه‌های ایرانی به انیمیشن‌های خارجی باید 80 به 20 باشد، اما طولی نیانجامید که کمبود بودجه صاحبان این شبکه را مجبور کرد که با برعکس کردن این رقم، بیشتر آنتن خود را از تولیدات خارجی پُر کنند؛ اتفاقی که به ظاهر نه برای خودِ این مدیران خوشایند بود و نه برای کارشناسان و البته نه برای پدر و مادری که به امید تماشای یک کارتن ایرانی، فرزندش را پای شبکه پویا می‌نشاند.

حالا بعد از حدود سه سال از راه‌اندازی شبکه پویا تلویزیون تصمیم گرفته است با گسترده‌تر کردن تعریف این شبکه، بالاخره صاحب شبکه کودک شود؛ شبکه‌ای که قرار است علاوه بر پخش انیمیشن، سایر ساختارهای برنامه‌سازی مانند مسابقه، سریال و برنامه‌های عروسکی را نیز در دستور کار داشته باشد.

از شبکه پویا به عنوان ششمین شبکه دیجیتال صداوسیما یاد می‌شود و این شبکه با مدیریت محمد سرشار که یکشنبه - 22 شهریور ماه - قرار است در نشستی برنامه‌هایش را اعلام کند، آنتن خود را 24 ساعته به برنامه‌های کودک و نوجوان اختصاص می‌دهد.

اما اینکه تبدیل شبکه پویا به شبکه کودک می‌تواند اتفاقی مثبت برای برنامه‌سازی حوزه کودک و نوجوان تلقی شود، پرسشی است که ایسنا در ماه‌های اخیر با کارشناسان در میان گذاشته است.

نظرات مجریان و کارشناسان در ادامه مطلب


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه کودک , شبکه پویا , شبکه های جدید


ادامه مطلب
تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٤/٦/٢٤ | ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

حضور معاون امورمجلس و استانهای صداوسیما شبکه اچ دی خرم آباد و سامانه دیجیتال در 4 بخش از شهرستانهای استان به بهره برداری رسید.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم شبکه اچ دی (پخش تصویر با کیفیت بالا) درایستگاه خزر خرم آباد افتتاح شد.


خرم آباد بعد از مشهد و قم سومین مرکز استان است که صاحب شبکه اچ دی شد.
معاون امورمجلس و استانهای صداوسیما همچنین سامانه های دیجیتال مناطق تشکن شهرستان چگنی، ززوماهروی الیگودرز، فیروزآباد سلسله و شهرستان دورود را افتتاح کرد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان گفت: برای این سامانه ها درمجموع 5 میلیارد ریال هزینه شده است.


آقای بازوند افزود: با بهره برداری از این طرح ها40 هزارنفراز جمعیت شهرستانهای چگنی، الیگودرز، سلسله و دورود زیرپوشش پخش دیجیتال20 شبکه تلویزیونی و 16 شبکه رادیویی و همچنین 80 درصد از جمعیت خرم آباد(300 هزار نفر ) زیرپوشش شبکه اچ دی(پخش تصویر با کیفیت بالا) قرارگرفت.


با حضورآقای موسوی مقدم پیش از ظهر امروز عملیات ساخت ایستگاه تلویزیونی در بام شهر خرم آباد با زیربنای 4 هزار مترمربع آغاز شد.


با ساخت این ایستگاه پرقدرت تلویزیونی10 ایستگاه کم قدرت اطراف شهر خرم آباد جمع آوری شده و تمام نقاط کور شهر خرم آباد و روستاهای اطراف زیر پوشش قرارمی گیرند.
معاون امورمجلس و استانهای صداوسیما همچنین از ساختمان در دست احداث مرکز لرستان بازدید کرد.


این ساختمان با زیر بنای 2 هزارمترمربع در پنج طبقه در حال ساخت است که شامل اس تی ام وان – دیتا سنتر یا مرکز داده ها و لابراتوارفرستنده تلویزیونی، طبقات اداری، و سالن جلسات است.


آقای بازوند با بیان اینکه برای این ساختمان تا کنون 10 میلیارد ریال هزینه شده است افزود: برای تکمیل و بهره برداری از آن 10 میلیارد ریال نیاز است.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم همچنین از بخش پویانمایی سیمای مرکز لرستان هم بازدید کرد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , تلویزیون hd , دیجیتال لرستان


تاريخ : سه‌شنبه ۱۳٩٤/٦/٢٤ | ٩:٥٥ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

ارتقاء کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک و نوجوان دو خبر مهمی بود که امروز در نشست اعلام برنامه‌های فصل پاییز 94 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جمع اهالی رسانه اعلام شد.

این در حالی است که یکی از خبرگزاری ها از افتتاح دو کانال کودک و نوجوان در پاییز خبر داده است

وقتی ساعات تماشای تلویزیون به ساعات مفید حضور در مدرسه تنه می‌زند

 

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان با حضور محمد سرشار، مدیر این شبکه و اهالی رسانه صبح امروز، 22 شهریورماه در سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست مدیر شبکه کودک و نوجوان نکاتی را درباره ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچک‌سال، معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان و همچنین اعلام برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان عنوان کرد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمد سرشار که به مدت چهار ماه است مدیریت شبکه پویا را بر عهده گرفته، درباره ضرورت‌های برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچکسال گفت: هم اکنون جمعیت زیر 18 سال ایران حدود 18 میلیون و 200 هزار نفر است که بر اساس مطالعات آینده‌نگرانه سازمان ملل متحد، در سال 1404 به 28 میلیون نفر خواهد رسید. علاوه بر جمیعت کوچک‌سالان در کشور ایران، جمعیت قابل توجهی از گویشوران زبان فارسی در حوزه تمدنی ایران وجود دارند که مخاطب برنامه‌های تلویزیونی ایران هستند. این جمعیت در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و... وجود دارند و از طریق پخش ماهواره‌ای یا پخش اینترنتی مخاطب برنامه‌های تلویزیون ایران هستند.

وی ادامه داد: حرکت انقلاب اسلامی ایران به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است. مطمئن‌ترین و مهترین راه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و انحراف‌های چند قرن گذشته، سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندان‌مان برای بر عهده گرفتن این مسوولیت خطیر تاریخی است. هر چند در دنیای رسانه‌های آفرینشگر،‌ مدیریت یک رسانه‌ی یک‌سویه‌ پخشی، بسیار دشوار است اما هنوز بخش قابل توجهی از رفتارهای فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان به مصرف تلویزیون اختصاص دارد.

نشست مدیر شبکه کودک

سرشار همچنین یادآور شد:‌ بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات صداوسیما، کودکان روزانه سه ساعت و 30 دقیقه و نوجوانان سه ساعت و 20 دقیقه بیننده تلویزیون هستند. به بیان دیگر ساعات تماشای تلویزیون به ساعات مفید حضور در مدرسه تنه می‌زند.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در ادامه‌ی این نشست به معرفی پژوهش‌های پشتیبان شبکه کودک و نوجوان پرداخت و گفت: برای راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان مجموعه فشرده‌ای از پژوهش‌ها در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مشاهده‌های عمیق و... صورت گرفت که در برنامه راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم سابقه بوده است و تقدیر رییس رسانه ملی را به همراه داشته است.

 

او سپس گفت:‌ این پژوهش‌ها بر اساس نام، مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوای 140 شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان صورت گرفت و تصویر روشنی از تجربه جهانی در این زمینه ایجاد کرد. پایش محیطی تجربه سه ساله کانال پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن یکی دیگر از پژوهش‌های کلیدی در این برنامه‌ِ راه‌اندازی بود.

سرشار همچنین کاربردی‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی را منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» دانست که ضامن رویکرد تربیت محور شبکه کودک و نوجوان خواهد بود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در ادامه این نشست برنامه‌های فصل پاییز شبکه تلویزیون کودک و نوجوان را در دو محور اعلام کرد و گفت: ارتقاء کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی کانال کودک از جمله برنامه‌های شبکه کودک و نوجوان خواهد بود.

ارتقاء کانال تلویزیونی پویا

مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت: به لطف خداوند از ابتدای مهر سال 94 پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز خواهد شد. کانال خردسال شبکه کودک و نوجوان با برند پویا فعالیت خواهد کرد و با افزایش برنامه‌های جدید خود از پنج درصد به 20 درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از 30 درصد به 50 درصد از ساعت 8 الی 14 برای خردسال فعالیت می‌کند.

وی سپس گفت: نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی آن‌ها با الگوی رشد در این دوره سنی از ویژگی‌های اساسی کانال پویا خواهد بود.

پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک چه زمان است؟

مدیر شبکه کودک و نوجوان سپس اعلام کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی، کانال کودک پخش آزمایشی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد.

 

وی در ادامه گفت: ویژگی‌های مهم این کانال، تخصصی شدن برنامه‌ها برای مخاطب کودک، پخش برنامه‌های جدید با سهم 20 درصد و پخش برنامه‌های ایرانی با سهم 50 درصد خواهد بود.


مدیر شبکه کودک

سرشار همچنین پخش آزمایشی کانال کودک را از ساعت 14 الی 22 شب اعلام کرد و گفت: از برند و هویت بصری کانال کودک در پایان فصل پاییز رونمایی خواهد شد.

در ادامه این نشست محمد سرشار تأکید کرد: شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مهم‌ترین دستیار رسانه‌ای خانواده‌ها در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی خواهد بود و با ایجاد فرصت شکوفایی استعدادهای فرزندان خانواده‌ها از طریق تلویزیون خواهد کوشید دستیاری معتمد و خبره در این عرصه باشد.

مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان سپس یادآور شد: نباید فراموش کرد مهمترین مسوولیت تربیت کوچکسالان خانواده‌های آنان هستند و همه این تلاش‌ها جز با مدیریت هوشمندانه مصرف رسانه‌ای خردسالان و کودکان توسط خانواده‌ها اثربخشی و کارایی کافی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان اختصاص داشت.

مسیر اشتباه رفته شده را تکرار نکنیم

سرشار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، درباره جذب مجری‌های محبوب برنامه‌های کودک به شبکه جدید کودک و نوجوان گفت: یکی از مراقبت‌های جدی ما این است که وزن برنامه‌های زنده به نسبت سایر برنامه‌ها افزایش پیدا نکند؛ یعنی ساخت یک برنامه زنده مجری‌محور باعث این نشود که شبکه از سایر برنامه‌هایش فاصله بگیرد. نمی‌خواهیم به صرف نمایش موفق بودن یک برنامه مشابه آن را در کنداکتور شبکه داشته باشیم. همچنین تجربه‌های ناموفق گذشته در استفاده از مجری و برنامه‌سازان این عرصه هم به ما کمک می‌کند تا مسیری که قبلاً به اشتباه رفته شده را مجدد تکرار نکنیم.

وی سپس گفت: صداوسیما در عرصه برنامه‌سازی کودک و نوجوان تجربه‌های طولانی داشته، از شبکه دو گرفته که اکنون شبکه زندگی است تا شبکه پویا استفاده از تجربه های موفق قبلی ما را جلو خواهد برد و تجربه‌های ناموفق هم کمک می‌کنند آن‌ها را تکرار نکنیم. طبیعتا در شبکه کودک و نوجوان نیز از تجربه‌های موفق استفاده خواهد شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پخش شبانگاهی برنامه‌های کودک از این شبکه گفت: اغلب برنامه‌های این شبکه در ابتدای تأسیس دارای بازپخش هستند اما به مرور زمان بازپخش‌های آنها نیز کاهش پیدا می‌کند و طوری برنامه‌ریزی کردیم تا بازپخش برنامه‌ها برای مخاطب کودک در بسترهای مشخصی صورت گیرد که والدین بتوانند برنامه‌هایی غیر از تماشای تلویزیون برای سرگرم کردن کودکانشان به کار گیرند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا شبکه کودک و نوجوان همچون گذشته با مشکلاتی از جمله وجود اسپانسر برای تامین بودجه روبه‌رو خواهد بود، عنوان کرد: بین آگهی‌های بازرگانی و مشارکت همواره تعابیر غلطی وجود داشته است. وقتی می‌گوییم شبکه کودک و نوجوان مشارکتی برنامه‌ای را ساخته‌اند یعنی اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که اهداف مشترکی دارند، کمک می‌کنند تا این برنامه‌ها ساخته شوند؛ به عنوان مثال اگر قرار است در برنامه‌ای کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند آموزش و پرورش مشارکت خواهد داشت. ولی اگر منظور آگهی بازرگانی است، باید بگویم این اتفاق کار نادرستی است به دلیل اینکه وقتی مخاطب پای برنامه می‌نشیند اعتقاد به پشتوانه و کارشناسی برنامه دارد.

سرشار همچنین با اعتقاد بر اینکه تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی نباید به شبکه کودک و نوجوان راه یابد، یادآور شد: امیدواریم در آینده پیش‌رو، دولت تسهیلاتی ایجاد کند که به طور کلی حجم آگهی‌های تلویزیون کاهش پیدا کند؛ به ویژه برای شبکه کودک و نوجوان بودجه‌ای اختصاص یابد که به طور کلی پیام بازرگانی نداشته باشد. ما برای رشد همه‌جانبه مخاطب کودک و نوجوانمان باید برنامه‌هایی را بسازیم و در این زمینه اشخاص مختلف حقوقی به ما کمک می‌کنند؛ برای مثال برای ایجاد عادتی شبیه کتابخوانی و مطالعه، نهادهایی وجود دارند که می‌توانند ما را در این زمینه کمک کنند.

*** دیگر تنها تولید‌کننده انیمیشن مرکز صبا نیست

محمد سرشار درباره‌ی مشارکت مؤسسات دیگر در ساخت انیمیشن نیز گفت:‌ در حوزه‌ی پخش انیمیشن، بخشی در داخل کشور تولید می شود و بخشی دیگر از انیمیشن‌های خارجی انتخاب می شوند. ضمن اینکه تنها تولید‌کننده انیمیشن، مرکز صبا نیست و گروه‌های دیگری هم وجود دارند که در تولید انیمیشن با ما همکاری و مشارکت می‌کنند.

سرشار در ادامه تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای بهتر دیده شدن این انیمیشن‌ها داریم، کارهای باکیفیت‌تری را بسازیم تا مخاطب این شبکه از آنها استقبال کند و همچنین فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با استفاده از شخصیت‌های ایرانی موجود در این انیمیشن‌ها، به سمت تولید کالای ایرانی و عرضه آن به مخاطبین این رده سنی بروند.

بقیه در ادامه مطلب

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه کودک , شبکه پویا , شبکه های جدید


ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٤/٦/٢۳ | ٩:٤٦ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

محمد سرشار، مدیر شبکه کودک و نوجوان، به سوالات خبرنگاران درباره عملکرد این شبکه پاسخ گفت

 سرشار درباره اینکه آیا بعد از تأسیس شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مخاطب دیگر شاهد برنامه‌های کودک و نوجوان از دیگر شبکه‌های سازمان صدا و سیما است یا نه، گفت: در حوزه مصرف رسانه‌ای کودک و نوجوان با دو وضعیت مطلوب و فعلی مواجهیم. وضعیت مطلوب برای مصرف کودک تنها روزی یک ساعت است، اما اکنون مصرف رسانه‌ای کودکان ما بیش از حد مطلوب است و گاهی ساعت‌ها طول می‌کشد. مدیر شبکه کودک ونوجوان درباره اینکه شبکه کودک اکنون بر چه فرکانسی روی آنتن می‌رود و چرا کانالی برای نوجوان در نظر گرفته نشده، گفت: این شبکه در آغاز فصل پاییز با دو کانال خردسال و کودک از همان فرکانس شبکه پویا روی آنتن می‌رود و با فراهم شدن بستر فنی کار این‌دو در دو فرکانس مجزا به مخاطب ارائه خواهند شد. وی افزود: پژوهش برای کانال نوجوان نیز آغاز شده و به زودی زمان پخش آزمایشی آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ساعت پخش برنامه‌های کانال کودک گفت: اغلب برنامه‌های این شبکه در ابتدای تأسیس دارای بازپخش هستند، اما این تکرار کمی با شبکه‌های دیگر متفاوت است وی افزود: در شبکه کودک برنامه‌های تکراری در بسته های جداگانه ای ارائه می‌شود که مخاطب بتواند با تفکیک پخش اصلی و تکراری زمان بیشتری برای مطالعه ، یا دیگر کارهای روزانه گذاشته و زمانش را مدیریت کند.

محمد سرشار درباره مشارکت مؤسسات در بخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان بیان کرد:‌ بین آگهی بازرگانی و مشارکت تفاوت است. ما برای رشد همه‌ جانبه مخاطب کودک و نوجوانمان با مشارکت با دیگر نهادهایی که در امور تربیتی دخیلند، مشارکت می‌کنیم. برای مثال، برای ایجاد عادتی مانند کتابخوانی و مطالعه، نهادهایی وجود دارند که می‌توانند ما را در این زمینه کمک کنن، اما اگر منظور از آگهی‌های بازرگانی،  تبلیغ‌های تجاری است، فعلا آگهی تبلیغاتی در این شبکه مانند دیگر شبکه ها خارج برنامه و در بسته های جداگانه ای ارائه می‌شود و امیدواریم با تسهیلاتی که سازمان صدا و سیما برای کانال کودک ایجاد خواهد کرد شاهد پخش آگهی‌های بازرگانی در این شبکه نباشیم.

وی درباره برنامه‌های تولیدی این شبکه گفت:  همه انیمیش‌ها به صورت تأمینی است که بخشی در داخل و بخشی در خارج از کشور تأمین می‌شود. در حال حاضر، تنها تولید‌کننده انیمیشن مرکز صبا نیست و گروه‌های دیگری هم وجود دارند که در حال تولید انیمیشن هستندکه برخی شرکت‌های خصوصی هم در این امر دخیلند. شبکه کودک با تامین این انیمیشن‌ها و برنامه‌های دیگر همچنان که گفته شد در فصل پاییز 20 درصد برنامه جدید خواهد داشت که به مرور سهم آن در کنداکتور پخش بیشتر می‌شود.

مدیر شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در ادامه پاسخ خود به سوالات خبرنگاران بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای بهتر دیده شدن این انیمیشن‌ها داریم کارهای بهتری بسازیم تا مخاطب این شبکه از آنها استقبال کند و همچنین فعالان عرصه اقتصادی بتوانند با استفاده از شخصیت‌های ایرانی موجود در این انیمیشن‌ها به سمت تولید کالای ایرانی و عرضه آن به مخاطبان این رده سنی بشوند.

وی درباره رده بندی سنی مخاطبان شبکه کودک با اشاره به رده بندی این سنین از نظر پیامبر گرامی اسلام  گفت: رده های سنی 2 تا 6 سال، مخاطب خردسال و رده‎های سنی 6 تا 12 سال مخاطب کودک این شبکه محسوب می‌شوند و درصد قالب‌ها در هر رده سنی متناسب با اقتضائات روحی و تربیتی آن‌ها طراحی شده است.

سرشار افزود: در رده خردسال سهم برنامه‌های انیمیشن 80 درصد و برنامه‌های رئال 20 درصد و در رده کودک سهم انیمیشن به 60 درصد و رئال به 40 درصد رسیده است. وی با اشاره به توجه این شبکه به قالب‌های برنامه‌سازی و تناسب آنها با مخاطب گفت: در رده سنی خردسال برنامه‌های دنباله‌دار مانند سریال‌ها، به خاطر پایین بودن حافظه مخاطب در زمینه حفظ داستان پخش نمی‌شوند و در مقابل، به وجوه دیگر جذابیت برنامه‌ها در نظر این رده سنی توجه می‌شود.   

سرشار در پاسخ به این پرسش که آیا مجری‌های محبوب برنامه‌های کودک به این شبکه جذب می‌شوند، گفت: یکی از مراقبت‌های جدی ما این است که وزن برنامه‌های مجری محور به نسبت سایر برنامه‌ها افزایش پیدا نکند. در حقیقت، نمی‌خواهیم به صرف نمایش موفق بودن یک برنامه تعداد زیادی مشابه آن را در کنداکتور شبکه بگنجانیم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه پویا , شبکه کودک , شبکه های جدید


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٤/٦/٢۳ | ٩:٢٦ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

مدیر شبکه کودک و نوجوان از ارتقای پخش کانال خردسال پویا و پخش آزمایشی کانال کودک هم‌زمان با آغاز فصل پاییز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک و نوجوان، در نشستی با اصحاب رسانه با تشریح ضرورت‌های برنامه‌سازی برای مخاطبان کوچک‌سال و پژوهش‌های این شبکه از آغاز راه‌اندازی تاکنون، از راهبردهای این شبکه برای تولید و پخش برنامه در فصل پاییز سخن گفت.

سرشار با بیان اینکه اکنون جمعیت زیر 18 سال کشور حدود 18 میلیون نفراست و در سال 1404 به 28 میلیون می‌رسد، گفت: علاوه بر این جمعیت معتنابهی از گویشوران فارسی در حوزه تمدن ایران هستند که از طریق پخش ماهواره‌ای، یا پخش اینترنتی بیننده تلویزیون ایران هستند و برنامه های کودک را پی می گیرند.

وی با تأکید بر اینکه حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، ضرورت سرمایه‎گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است، گفت: مطمئن‌ترین راه برای جبران عقب افتادگی و انحراف‌های چند قرن گذشته سرمایه گذاری در آماده سازی فرزندانمان برای برعهده گرفتن این مسئولیت خطیر تاریخی است.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با بیان پژوهش‌های این شبکه که در قالب ترجمه منابع، مطالعات تطبیقی، مصاحبه‌های عمیق در این شبکه به انجام رسیده است، گفت: پژوهش‌ درباره حدود 140 شبکه تلویزیونی کودک در جهان در زمینه مخاطب، جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی و محتوا، تصویر روشنی از تجربه جهانی برای ما در این زمینه ایجاد کرد. وی پایش محیطی تجربه سه ساله کانال پویا و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های آن را یکی دیگر از پژوه‍ش‌های کلیدی برای راه‌اندازی این شبکه برشمرد و از کاربردی سازی مطالعات در زمینه‌نظریه‌های تربیتی که به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» منجر می شود و ضامن رویکرد تربیت محور شبکه است، خبر داد.

سرشار از رویکرد برنامه‌های فصل پاییز این شبکه و ارائه آن‌ها  در دو محور سخن گفت و اعلام کرد: در این فصل، کانال تلویزیونی پویا ارتقا می‌یابد و پخش آزمایشی کانال تلویزیونی کودک آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر امسال پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز می‌شود، گفت: کانال خردسال شبکه کودک و نوجوان با نام‌نمای "پویا" فعالیت می‌کند و با افزایش برنامه‌های جدید از 5درصد به 20 درصد و افزایش پخش برنامه‌های ایرانی از 20 درصد به 50 درصد از ساعت 8 تا 14 برای مخاطب خردسال روی آنتن می‌رود.

سرشار نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب سازی آن‌ها با الگوی رشد در این دوره سنی را از ویژگی‌های این کانال برشمرد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان همچنین آغاز پخش آزمایشی کانال کودک را از آغاز فصل پاییز اعلام کرد و گفت: هم‎زمان با آغاز سال تحصیلی جدید پخش آزمایشی این کانال با سهم 20 درصد برنامه جدید و 50 در صد برنامه ایرانی از ساعت 14 تا 22 شروع می‌شود.

وی از رونمایی نام نمای این شبکه در پایان فصل پاییز خبر داد. سرشار نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب سازی آن‌ها با الگوی رشد مخاطبان را از رویکردهای این شبکه برشمرد و اعلام کرد: شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان مهم‌ترین دستیار رسانه‌ای خانواده‌ها در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی است و با ایجاد فرصت شکوفایی استعدادهای فرزندان خانواده‌ها می‌کوشد دستیار معتمد و خبره‌ای در این عرصه باشد.

سرشار سپس به سوالات خبرنگاران در زمینه عملکرد این شبکه از آغاز فعالیت تاکنون پاسخ داد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه کودک , شبکه پویا , شبکه های جدید


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٤/٦/٢۳ | ٩:٢۱ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
ستایش 3 سال آینده کلید می‌خورد

نگارنده داستان‌های مجموعه «ستایش» درباره سری سوم این سریال گفت: در حال حاضر6قسمت ابتدایی آن نوشته شده و کار در سال آینده ساخته می‌شود.

«سعید مطلبی» در گفت‌وگو با فارس گفت: قرار است سری سوم سریال «ستایش» را بسازیم و من نیز چند قسمت از سری جدید را به نگارش درآوردم.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر به این دلیل که مشغول کار دیگری شدم،‌نتوانستم به طور متمرکز به ستایش فکر کنم.

نویسنده سریال «ستایش1 و 2» افزود:‌تاکنون 6 قسمت از ستایش3 را نوشتم و این احتمال می‌رود که تا دو ماه دیگر باقی نگارش را از سر بگیرم.

مطلبی درباره زمان کلید خوردن این سریال نیز گفت:‌ از زمانی که شروع به نگارش کنم،‌ حداقل مدت 6 ماه نگارش سریال ادامه دارد و بعد از آن و در سال آینده کار را کلید خواهیم زد.

وی در همین زمینه ادامه داد: زمان «ستایش3» در حال اتفاق می‌افتد و در حقیقت ادامه همان داستان‌های گذشته ستایش هست.

سری 1 و 2 سریال «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب از شبکه سه سیما پخش شد. در این سریال بازیگرانی چون:‌ داریوش ارجمند، نرگس محمدی، مهدی سلوکی، حدیث میرامینی، سیما تیرانداز، رامسین کبریتی فریبا نادری، مهدی پاکدل و ... به ایفای نقش پرداختند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , سریال


تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٤/٦/٢٢ | ٩:٥٤ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

شبکه مستند سیما اولین شبکه دیجیتالی سیماست که در سال 88 پخش آزمایشی خود را آغاز کرد

هم اکنون این شبکه به عنوان سومین شبکه 16:9 همچنین این شبکه در لیست اچ دی شدن نیز قرار دارد.

امروز قرار هست گفتگوی کوتاهی با مدیر این شبکه داشته باشیم:

فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند در بزرگ‌ترین شبکه‌های تلویزیونی دنیا‌حتی شبکه‌های کابلی یکی از جذاب ترین قالب های برنامه سازی هستند و در بازارهای فیلم رقابت‌های داغی برای خرید حق پخش مستندهای دیدنی و جذاب وجود دارد؛ به عبارتی مستند می‌تواند با فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز رقابت کند به شرط آن که کیفیت و جذابیت لازم را داشته باشد و این همان چیزی است که سال‌هاست جایش در تلویزیون ما تقریبا خالی است؛ سال‌هاست فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند لابه‌‌لای انواع برنامه‌ها و بخصوص در هیاهوی سریال‌های تلویزیونی گم‌ یا فراموش می‌شو‌د.

روزگار سپری شده مستند در تلویزیون

مستند در تلویزیون سرگذشت غریبی دارد، زمانی در شبکه‌های اصلی گروهی برای ساخت مستند وجود داشت و مستندهای جذاب و باکیفیتی در این گروه‌ها ساخته می‌شد و امروز شبکه‌ای به نام مستند داریم، اما مستندسازی چنان که باید رونقی ندارد.

به نظر می‌رسد این نگاه تبلیغی در شبکه مستند به وجود آمده و براساس توضیحات مدیر شبکه مستند در آینده‌ای نه‌چندان دور پخش تیزرهای مستندهای جذاب و دیدنی آغاز خواهد شد. امیر تاجیک درباره شیوه‌های تبلیغ و عرضه آثار شبکه مستند می‌گوید: ضمن این که اخبار و زمان پخش مستند را از طریق رسانه‌های مکتوب و مجازی به اطلاع مخاطبان می‌رسانیم‌ زمان‌های ثابتی را به نمایش مستندهای برتر یا تازه اختصاص داده‌ایم که از آن جمله می‌توانم به ساعت 11 پنجشنبه‌ها و ساعت 14 روزهای جمعه اشاره کنم. البته این نکته هم مهم است که شبکه از ظرفیت‌های خودش هم استفاده کند؛ شبکه مستند باید به جایی برسد که اطلاع‌رسانی اصلی را خودش انجام بدهد.

 

 

بودجه نامحدود نیست

مهم‌ترین مساله‌ای که تمام برنامه‌سازان و ازجمله مستندسازان بخصوص در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، مشکلات مالی بوده و خیلی‌ها به واسطه همین مساله یا عطای مستند را به لقای آن بخشیده‌اند یا چنان کم‌فروشی کرده‌اند که آثارشان از شیر، به یال و دم و اشکم بدل شده است.

امیر تاجیک، مدیر شبکه مستند که بارها به بودجه محدود این شبکه اشاره کرده، توضیح می‌دهد: مشکل بودجه در همه تلویزیون‌های دنیا وجود دارد و از همین رو سرمایه‌گذاری‌ها محدود، اما هوشمندانه شده است. این خاص صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست. با تغییر تکنولوژی و آسان شدن مستندسازی‌ طیف وسیعی از افراد وارد دنیای مستندسازی شده‌اند و در این رقابت برنده شدن حق کسانی است که ایده‌های بهتری دارند. همه شبکه‌های دنیا مراجعه‌کنندگان زیادی برای تولید دارند و در ایران هم مستندسازان زیادی به دنبال آن هستند که آثارشان را به رسانه ملی بفروشند. بنابراین باید هوشمندانه برخورد کنیم و بودجه‌ها را صرف آثاری کنیم که ماندگاری بیشتری دارند و آدم‌های بیشتری را به رسانه ملی جذب می‌کنند. مدیر شبکه مستند، آثار با کیفیت با موضوعاتی که دینداری را تقویت می‌کنند و مسائل و مشکلات مردم را طرح می‌کنند و مستندهایی درباره جاذبه‌های گردشگری ایران را در اولویت دانست.

تغییر در معیارهای تلویزیون

تاجیک: معیار سازمان صدا و سیما عوض شده است و تلاش می‌کنیم به جای آن‌که تعداد زیادی برنامه بسازیم، یک یا دو قسمت مستند جذاب و باکیفیت بسازیم که هم خبرساز باشد، هم ماندگار، هم مخاطب پسند باشد و هم درآمدزا. فعلا از برنامه‌های خریداری شده، جای خالی مستندهای ایرانی را پر می‌کنیم تا زمینه برای تولید آثار ارزشمند و جذاب فراهم شود. دیگر مهم نیست یک مدیر در دوران مدیریتش چند دقیقه تولید داشته باشد، کیفیت مهم است و این که یک مدیر چقدر توانسته آثار دیدنی و پرمخاطب تولید کند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه مستند


تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٤/٦/۱٩ | ۱٠:۳۱ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

با راه‌اندازی آزمایشی شبکه کودک و نوجوان، شبکه پویا با کارکردی گسترده‌تر به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، پخش آزمایشی شبکه کودک و نوجوان طی روزهای آتی آغاز می‌شود و قرار است با تغییر در جدول پخش شبکه پویا، این شبکه‌ی دیجیتال با تعریفی گسترده‌تر در کنار پخش انیمیشن به پخش برنامه‌های کودک در سایر ساختارهای تلویزیونی نیز اقدام کند.

مدیریت شبکه کودک و نوجوان را محمد سرشار عهده‌دار خواهد بود و این شبکه پخش برنامه‌های ترکیبی،‌ نمایشی، عروسکی و مسابقه را در دستور کار دارد؛ البته این شبکه همچنان به پخش پویانمایی نیز در کنار برنامه‌هایی که نام برده شد، ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی شبکه اختصاصی کودک و نوجوان از مدت‌ها قبل از سوی برنامه‌سازان مورد تاکید قرار گرفته بود. بر این اساس در مقطعی صداوسیما با بردن تمامی برنامه‌های کودک تلویزیون به شبکه دو سعی در تبدیل این شبکه به شبکه کودک داشت که در نهایت این امر محقق نشد و شبکه دو در تعریفی گسترده‌تر به عنوان شبکه خانواده معرفی شد و این روزها هم با شعار «با هم بودن و برای هم بودن» و «خانواده اصیل، خانواده مولد» به کار خود ادامه می‌دهد.

شبکه پویا هم که ششمین شبکه دیجیتال شناخته می شود تیر ماه 91 همزمان با شبکه ورزش رسما راه‌اندازی شد. این شبکه فعالیتش را با پخش پنج ساعت برنامه در روز آغاز کرد و به مرور بر مدت زمان برنامه‌های آن افزوده شد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه پویا , شبکه های جدید , شبکه کودک


تاريخ : پنجشنبه ۱۳٩٤/٦/۱٩ | ۱٠:۱٥ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()

تغییر نام شبکه پویا به شبکه کودک در هفته اول مهر

قائم مقام معاونت سیما در ادامه درباره گروه کودک و نوجوان که در شبکه یک شکل گرفته است، یادآور شد: گروه کودک و نوجوان شبکه یک فعلاً از تولیدات قبلی و تأمینی استفاده می‌کند تا وجود خود را اثبات کند و از پاییز تولیدات جدید به شکل نمایشی شروع می‌شود. غیر از شبکه یک، باقی گروه‌های کودک در شبکه‌های دیگر نیز بازخواهند گشت و حتی شبکه تهران نیز در حوزه کودک کار خواهد کرد.

پورحسین در پاسخ به سوال تسنیم به تغییر شبکه پویا به شبکه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: پخش بخشی از انیمیشن های این شبکه؛ که در آینده نزدیک جایگزین شبکه پویا می شود، کاهش می‌ یابد و قالب های دیگر برنامه‌ سازی به آن اضافه می‌ شود بنابراین به شبکه کودک و نوجوان تغییر نام پیدا می‌ کند.


وی در پایان گفت: شبکه کودک و نوجوان به شکل تخصصی و متمرکز به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان ادامه می‌دهد و بخش اعظم تولیدات این شبکه مختص خردسال و کودک است که آن هم از پاییز کار خود را شروع خواهد کرد. در حال حاضر این شبکه با پخش انیمیشن به کار خود ادامه می دهد و از طرف دیگر آثار در شبکه در قالب های مختلف عروسکی، نمایشی، غیر نمایشی، پلاتو و... در حال تولید هستند تا بعدا بتوانند اعلام موجودیت کنند و این شبکه تولیدات خود را مبتنی بر فرهنگ خودی پیش خواهد برد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: شبکه های دیجیتال , شبکه پویا , شبکه های جدید , شبکه کودک


تاريخ : چهارشنبه ۱۳٩٤/٦/۱۸ | ٦:٢۸ ‎ق.ظ | نويسنده : حسین سبزمیدانی | نظرات ()
مطالب قديمي‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.